Автономните автомобили са все по-близо. И някои градове започват да се подготвят за новата революция: колите без човек зад волана обещават да променят градския пейзаж, пише The Wall Street Journal.

Затова съвсем не е чудно, че потенциалните промени създават вълнение, но и страх, сред градските архитекти. Какво ще е бъдещето с коли, които мислят сами?

Някои виждат възможност за създаване на публичен транспорт "при поискване", които ще успее да превозва хора по-бързо и да достигне до по-голям брой от населението. Или да отворят улиците за повече зелени площи и по-добри условия за пешеходците.Но други виждат и потенциалните проблеми: те да насърчат градското разрастване и да намалят финансирането за публичния транспорт, разширявайки разликата между бедните и богатите. А и роботизираните коли няма да заменят за една нощ хората-шофьори, което ще създаде странен микс по пътищата.

Но каквото и да ни готви бъдещето, то най-вероятно ще дойде съвсем скоро. "Няма да се изненадам, ако до края на 2019 г. имаме автономни автомобили, които са готови да станат част от живота на хората", казва кметът на Остин, САЩ, Стив Адлер. Градът му е вторият извън Калифорния, където Waymo (проект на Google) тества първите си версии на новата технология.

Ето някои от възможните промени:

По-умен градски транспорт

Някои градски архитекти предвиждат интегрирането на автономни автомобили със сегашния обществен транспорт, създавайки нова, още по-гъвкава система. Най-вероятно началото ще бъде дадено от роботизирани таксита и приложения на нашите телефони, които ще ни превозват през най-ефикасните пътища в града.

В друга комбинация на двете, автономните коли ще могат да предчувстват желанията на гражданите. Стартиращата компания Moovit, която следи анонимизирани потребителски данни, създава картина в реално време на използването на градски транспорт. Тези данни могат да помогнат на такситата да знаят кога и къде ще трябва да бъдат, за да посрещнат търсенето, предвижда съоснователят и CEO Нир Ерез.

Един от отворените въпроси е дали тази технология в крайна сметка ще бъде използвана като обществена услуга, или от частни компании, които се конкурират помежду си.

По-малко места за паркиране, повече място за всички

Автономните автомобили могат да оставят хората на дадено място и после да паркират някъде другата - или просто да превозват други хора. Това означава, че ще са ни нужни по-малко места за паркиране, което отваря огромна възможност за редица градове. В някои градове в САЩ до 30% от земята се пада на пътищата и местата за паркиране.Така, благодарение на роботизираните коли, може да имаме по-широки тротоари, повече паркове и зеленина като цяло, а гаражите в центровете да се превърнат в жилищни сгради или магазини.

Цялостна промяна на пейзажа

Автономните автомобили ще се движат доста по-координирано и ще могат бързо да създават ленти за линейки и други коли със специално движение. Но има нещо друго - градовете ще могат да използват по-ефективно и гъвкаво улиците за фестивали или фермерски пазари, а "умните" коли ще намират обходен маршрут бързо и без да създават задръствания.

Задръстванията

Именно задръстванията са един проблем, за който всички се надяваме да оставим в миналото. Един от начините това да се случи ще е и намалената нужда от много автомобили.

Лари Бърнс, който доскоро оглавяваше звеното за R&D в GM, а сега е консултант за Waymo, смята, че повечето градове в САЩ ще се нуждаят от едва 15% от автомобили, които в момента се движат по улиците им.

Други обаче са песимисти. Например кметът на Остин, който представя следния сценарий: докато един родител, който има три деца и трябва да ги остави в различни части на града, днес използва един автомобил, в бъдеще може да реши да ги качи в три различни роботизирани коли и да вземе четвърта, за да свърши и своите задачи.