Немският технологичен стартъп Lilium, обещаващ да се превърне в компания, предлагаща въздушни таксита, завърши успешно първия полет на своя прототип за вертикално излитане и кацане. Lilium набра 100 милиона долара през изминалата година, като е кандидатствала за регулаторно одобрение в Европа и САЩ и нае първия си финансов директор. И макар летящи таксита да звучи налудничаво, главният търговски директор Ремо Гербер смята, че те биха могли да са икономически по-ефективни от компании за споделен превоз, като Uber.

Гербер смята още, че Lilium може да предложи цена на превоз с въздушно такси от едва 70 долара в Европа до 2025 г., но първо трябва да реши проблемите около инфраструктурата и да докаже, че самолетите й са безопасни за хората.

Много пазарни наблюдатели са на мнение, че летящата кола може да е следващата голяма вълна в транспорта след такситата, скутерите и споделените велосипеди. Lilium е поредният технологичен стартъп, който обещава да промени начина, по който се предвижваме, с производството на електрически летящи таксита, при това с обещана цена при ниво на един по-дълъг пробег с нормално такси.

Ако плановете на Ремо Гербер станат реалност, то някой ден, до 2025-та година, с летящите таксите на Lilium пет души ще могат да летят между Лондон и Манчестър срещу 70 долара на човек.

"Ние планираме да ви продаваме билетите за вашето пътуване от нашето приложение. Това може да става например до десет минути предварително, ако сте наблизо, или може би за следващия ден... При всички положения обаче ще е много удобно за потребителите. Нашата крайна цел е да бъдем пълноправен оператор, а не да продаваме самолети на частни лица" каза още Гербер пред финансовото издание Business Insider.

Концепцията на Lilium за станции за кацане и излитане

Елементите на бизнес-модела най-вероятно звучат познато, дори ако идеята за летящо такси все още и да е в сферата на научната фантастика. Гербер е бивш изпълнителен директор на Gett, конкурент на Uber в Израел, така че определено има опит в споделените пътувания, макар и при наземния транспорт.

Дали обаче, в бъдеще ще има място за въздушни таксита и до колко устойчив може да е този бизнес модел, тепърва предстои да разбере с годините. Бизнес моделът на Uber например, търпи бруталния тест на публичните пазари в момента. Компанията спечели пазарен дял и се справи с конкуренцията, като предлагаше евтин превоз субсидиран с огромни суми от частни инвеститори. Сега, когато компанията вече е публична и предстои да видим доколко пазарните участници са склонни да наливат в една "бездънна яма".

Подобно на Uber, Lilium е подкрепена в момента от частен рисков капитал. Тя е набрала средства от компании, като китайската Tencent, Atomico и Obvious Ventures. До момента е събрала 101 милиона долара. Но дали това ще е достатъчно, за да повтори Lilium успешния модела на Uber и да достигне доминация и господство във въздушния транспорт?

Според Гербер, компанията няма да следва точно модела на Uber. "Някои от играчите на пазара субсидират пътуванията, за да получат господстващо положение, но ние смятаме да имаме положителна печалба от приходите", каза той.

Гербер твърди, че Lilium, след като започне да функционира напълно ще работи съвсем различно от Uber. И макар потребителите да имат възможност да си поръчат и заплатят въздушен превоз чрез приложението на компанията, разликата е че въздушното такси няма да дойде при потребителите. То ще тръгва заедно с други пътници от специална станция. Този по-малък модел на начина, по който функционират самолетите ще е по-ефективен и безопасен за пътуващите, твърдят от компанията.

Този начин на функциониране, на практика ще прави пътуванията много по-евтини и достъпни за всички.

Друга разлика е, че Lilium ще трябва да наеме обучени пилоти - които са по-скъпи от шофьорите на таксита - и планира да произвежда и поддържа собствен парк от самолети.

Освен това, компанията ще трябва да се увери, че въздухоплавателните средства могат да излитат и кацат вертикално; могат да работят на реактивна мощност и батерии; да намалят шума и да създават инфраструктура в градовете, където тези превозни средства да излитат, кацат и зареждат. Това изглежда като много допълнителни разходи.

"Не забравяйте, че самолетът има по-дълъг живот" - каза Гербер. Той може да остане в експлоатация около 25 години, според експерти. Ръководителят на немската компания допълни още, че компанията му ще работи и за автономни технологии в дългосрочен план, намалявайки необходимостта от много пилоти за своите самолети.

Първият полет на Lilium беше успешен

Икономиката на летящите таксита остава под въпрос, докато Lilium не докаже, че може да лети безопасно със своите пътници и пилот и не получи одобрение от американските и европейските авиационни власти.

Фирмата е подала заявление за регулаторно одобрение на двата континента през 2018 г., като все още не е ясно доколко е напреднала в това отношение. Компанията предвижда въвеждане на площадки за излитане и кацане във вече съществуващи транспортни центрове като железопътни гари и смята, че е по-добре да се създаде отворена екосистема, която да работи за множество компании.

Прототипът, наречен Lilium Jet, се състои от централно тяло с овална форма, проектирано да превозва пет пътника. Има две предни крила и две задни крила, с 12 клапи. Тези клапи носят общо 36 електрически реактивни двигатели и се накланят от вертикално към хоризонтално положение в зависимост от това дали плавателният съд излита или се издига във въздуха. Батериите се намират в тялото под основната кабина.

Първият полет на компанията, проведен на 4-ти май включваше просто вертикално излитане и кацане, каза говорител на компанията пред Business Insider. Той продължи около една минута, като самолетът и неговите системи изпълниха "точно каквото се очакваше". Lilium е направил допълнителни тестови полети и в крайна сметка се надява да покаже, че може да пътува на разстояние и със скорост от 300 км за един час.

Това е малко повече от конкуренти като Uber, които планират да предложат самолети, които да летят на по-къси разстояния от около 60 мили с едно зареждане. Lilium възнамерява да може да лети от Лондон до Манчестър, което според него е постижимо заради настройката на реактивния двигател.

Разбира се, немският стартъп най-вероятно ще срещне сериозна конкуренция, включително и от настоящия гигант в превоза на пътници - Uber, откъдето също имат планове за летящи таксита. Гигантът работи с четири различни производители на прототипи на летящи таксита.

Напредъкът срещу този вид конкуренция е скъп и е почти сигурно, че Lilium ще трябва да набере нови средства. През ноември фирмата нае първия си финансов директор Кристофър Делбрюк.