Най-големите нефтени и газови компании в света инвестират милиарди долари в проекти за производство на нисковъглероден амоняк - химикал от критично значение за торовете, който има потенциал да се превърне и в чисто гориво, включително в корабоплаването, пише OilPrice.com.
Амонякът, ключовият градивен елемент на торовете, традиционно се произвежда с използване на изкопаеми горива, което прави процеса емисионно интензивен и несъвместим с целите за чиста енергия и климат. Чрез използване на технология за улавяне на въглерод, емисиите от производството на амоняк биха били премахнати и заровени под земята, правейки процеса нисковъглероден до нулевовъглероден.
Това би направило нисковъглеродния амоняк все по-привлекателен за процеси и индустрии, стремящи се към намаляване на емисиите, тъй като при изгаряне като гориво амонякът не произвежда въглеродни емисии.
Няколко големи проекта за "зелен" амоняк бяха обявени в Съединените щати през последните месеци, докато Министерството на енергетиката във Вашингтон също предоставя гаранции по заеми за подпомагане на финансирането на такива проекти, насочени към нуждите на фермерите в Средния запад.
ADNOC, националната петролна компания на Абу Даби, подписа споразумение с ExxonMobil за закупуване на 35% от проекта на американския супергигант в Бейтаун, Тексас, който е планиран да произвежда нисковъглероден водород и амоняк и да бъде най-голямото такова съоръжение в света.
Министерството на енергетиката на САЩ обяви условен ангажимент за гаранция по заем до 1,559 милиарда долара за Wabash Valley Resources, LLC. Подкрепата би помогнала за финансиране на производствено съоръжение за амоняк от отпадъци в търговски мащаб, използващо технология за улавяне и съхранение на въглерод в Западен Тере Хот, Индиана.
Всичко това е доказателство за потенциала на технологията, но също така и показва, че, за да се развие, тя се нуждае или от дълбоките джобове на Big Oil, или от държавна подкрепа, или и от двете, отбелязва изданието.
Освен за торове, зеленият амоняк би могъл да се използва като гориво в корабоплаването, което се стреми да намали емисиите в сектора, които представляват около 2% от глобалните енергийни емисии на CO2.