Приложението Waze, което се използва от над 130 млн. потребители по целия свят за навигация и споделяне на информация за заплахи и проблеми по пътя, вече не е независим продукт в портфолиото на Google. Разработчиците на софтуера минават към подразделението Google Geo, което включва Google Maps, Earth и Street View, съобщи WSJ.
Това е важно, защото до момента създаденото в Израел приложение действаше като отделно звено и продуктът не показваше връзката си с онлайн гиганта. Той го купи през 2013 г. за 1,3 млрд. долара.
Официалното обяснение на Google за промяната, която ще засегне 500 служители, е че по този начин се оптимизират разходите. "Google остава дълбоко ангажиран с уникалния бранд на Waze и процъфтяващото му общество от доброволци и потребители", заявиха за вестника от компанията.
Прилики и разлики
Ars Technica отбелязва, че действително има огромно припокриване между използвания от 1 млрд. души месечно Google Maps и Waze, но голямата разлика е в платформата за потребителска информация. Тя насърчава водачите да съобщават важна информация за пътната обстановка, като, очаквано, най-използвана е възможността да предупредиш другите за патрул на КАТ.
Някои от данните от Waze като тези за трафика вече са интегрирани в Google Maps, но далеч не всичко е видимо, а освен това флагманското навигационно приложение на онлайн гиганта не дава толкова лесна възможност да подадем сигнал за, например, камера на пътната полиция на дадено място.
Без подкрепа от кораба майка
Израелският сайт CTech напомня, че промяната идва, след като дългогодишният изпълнителен директор на Waze Ноам Бардин напусна Google и разказа за отношението към екипа му. "Целият растеж на Waze след придобиването дойде от нашата работа, а не от подкрепата на кораба майка. Гледайки назад, вероятно можехме да растем много по-бързо, ако бяхме останали независими", написа тогава Бардин.
Той директно обвини Google, че са запазили независимостта на Waze единствено с цел да използват след това разработените от екипа нови функционалности, докато в същото време са оправдали с корпоративни политики ограниченията, които са налагали върху маркетинга и разпространението на приложението.
Какво следва?
Ars Technica прави паралел между съдбата на Nest и съдбата на Waze. И двете компании първоначално запазиха своята самостоятелност в рамките на Google, но в един момент бяха окончателно погълнати от големите му подразделения - съответно Google Geo и Google Hardware.
CTech отива и по-далеч като предсказва, че Google няма директно да "убие" Waze, но през следващите години все повече и повече ще го превръща в по-лошо работещ двойник на Google Maps, докато не принуди всичките му потребители да мигрират.