Гигантски по мащабите си компютърен проблем блокира работата на бизнеси за милиарди, след като компютрите на летища, банки, медии и всякакви други компании по целия свят отказаха да работят. Причината е проблем с обновление на софтуера за киберсигурност CrowdStrike, използван от засегнатите.

Резултат - Windows-базираните машини забиват при стартиране с добре известния "син екран на смъртта". След него работата на системата не може да се възстанови. С началото на работния ден по света мащабите на проблема се изясняват.

Срив: Facebook изхвърли потребителите си
Обновена

Срив: Facebook изхвърли потребителите си

Не, не са ви хакнали

За момента е известно, че летища в ред държави, сред които Германия, Нидерландия, Испания, Австралия, Япония, Индия, Сингапур и Великобритания, както и железопътни компании на Острова са силно затруднени в работата си. Големите американски презoзвачи United Airlines и Delta спряха полети, като към тях се присъединиха на практика всички превозвачи - машините, които не са във въздуха, не излитат заради опасения за комуникациите.

WizzAir предупредиха пътниците да са на летищата поне 3 часа по-рано заради очаквани забавяния при обработката на информацията. Ryanair също съобщават за проблеми.

Телевизия SkyNews спря излъчване.

Големият контейнерен терминал в Гданск също не работи, съобщават световните агенции.

Много малки бизнеси по целия свят също не могат да работят. Здравната система във Великобритания също е затруднена и личните лекари преглеждат само най-тежко болните си пациенти, пише Би Би Си.

Каква е причината и какво да направите?

Според The Register проблемът идва от програмна грешка в обновление на CrowdStrike - софтуер, който се използва за защита на IT системите на 24 000 компании и организации по света.

Ако използвате CrowdStrike и сте засегнати, трябва да направите следното:

  • Стартирате Windows в Safe Mode;
  • Откривате папка C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike
  • Премахвате файл, който отговаря на C-00000291*.sys
  • Стартирате системата нормално

Стъпките бяха посочени от Броуди Нисбет от екипа на компанията в X/Twitter.

Той обаче признава, че в някои случаи даже и тези действия може да не решат проблема. Освен това, ръчното премахване на файла е лесно при физически достъп до компютъра, но при организациите с огромно количество машини на различни локации връщането на системите в работещо състояние може да отнеме дни, предупреждават IT специалисти.

Около мащабния срив се появиха информации и за проблеми с функционирането на облачните платформи на Amazon и Microsoft. Те предоставят дигитална инфраструктура за различни бизнес приложения.

Към момента обаче е трудно да се прецени дали това също е допринесло за ситуацията. Към 11:30 българско време Azure платформата на Microsoft не докладва за проблеми в работата си.