В битката си с AI компаниите Илон Мъск е готов на всичко - включително да остави социалната си мрежа Twitter без потребители и рекламодатели. Така можем да тълкуваме изненадващото му решение от края на миналата седмица да постави лимити на броя публикации, които всеки в микроблогинг платформата може да вижда.
Контекст: Много от големите езикови модели като този на ChatGPT са тренирани и върху публикации от Twitter - практика, която според Мъск е незаконна.
Това е проблем и за други социални сайтове, като в момента ръководството на Reddit силово потушава бунт на модераторите на някои от най-популярните си форуми заради решението на компанията да ограничи външните приложения.
Детайли: От 1 юли в Twitter е в сила ограничение на броя на показваните публикации - по думите на Мъск "за да се реши проблемът с екстремално високите нива на извличане на информация и манипулиране на системите". Лимитите са следните:
- Нерегистрираните потребители ще спрат да виждат каквото и да е съдържание;
- Новорегистрираните ще виждат по 300 поста на ден;
- Стандартните безплатни профили ще виждат по 600 поста;
- Платените акаунти ще виждат по 6000 поста на ден;
Казано по този начин - това изглежда доста, за видян и прочетен пост ще се брои само такъв, с който потребителят има някакъв вид интеракция, а и Мъск по-късно заяви, че лимитите ще се вдигнат с течение на времето. Дяволът обаче е в детайлите:
- Отдавна публикациите в Twitter не са с един SMS дължина - все по-често трябва да натиснеш "Прочети повече", а това намалява от "квотата";
- Следенето и участието в дискусии също произвежда множество интеракции.
Външни приложения за по-удобно използване на социалната мрежа като TweetDeck вече се сблъскаха с различни технически проблеми заради новите лимити.
Резултатът: Потребителите масово не са доволни от действията на Мъск, като някои директно го подканиха да направи социалната мрежа изцяло платена, вместо с подобни действия да принуждава потребителите да минават към абонаментната услуга.
BlueSky - алтернатива на Twitter, основана от бивши служители на компанията, временно спря регистрацията на нови потребители заради големия наплив.
От друга страна: Намаляването на трафика е последното, което би искала да види новият изпълнителен директор Линда Якарино. През последните месеци тя вложи много усилия, за да спечели обратно доверието на бизнеса и да гарантира, че Twitter е стабилна и безопасна платформа за неговите послания.
"Дефицитът на доверие у рекламодателите стана още по-голям. Това не може да се промени само на база на визитката на Якарино", коментира пред "Ройтерс" експерт от сферата.
Не е ясно как изкуственото намаляване на потребителската активност се вписва в плановете на новия директор за видео реклами на цял екран и със звук, търговски функционалности и спонсорски договори с влиятелни личности от различни сфери на живота.