„Око да види, ръка да пипне!" Нали се сещате, че това е една от любимите поговорки на българите. Сигурно и заради това пазаруването по Интернет се налага много по-бавно у нас, в сравнение със Западна Европа или САЩ. Просто потребителите в България в много по-голяма степен се ръководят от съмнения и страхове да не бъдат измамени и предпочитат първо да огледат хубаво една стока, преди да дадат парите си за нея. 

Въпреки това през последните две години електронната търговия в България се разраства с бързи темпове и все по-често както големите търговски вериги, така и малки квартални магазинчета взимат решение да изнесат своята

продукция във виртуалното пространство

Според Калин Лилов, мениджър „Маркетинг и реклама" на компанията 911.БГ ООД, през последната година електронните магазини у нас са нараснали почти двойно, а успоредно с това се увеличава и броят на потребителите, които поръчват стоки от чужбина по мрежата. Той прогнозира, че възходящата тенденция ще се запази и през 2009 г., тъй като търговските фирми спестяват много средства от наем на скъпи помещения, от персонал и др. разходи, а единственото, в което инвестират, е за изработка на сайт и хостинг. Това е реална предпоставка да се стигне до по-ниски крайни цени за потребителите, както и до много повече възможности за отстъпки и промоции. Фирма 911.БГ ООД поддържа сайта 911.bg, който би могъл да бъде сравнен с нещо като „виртуален мол" - място, където фирмите могат да позиционират своите електронни магазини, обяснява още Лилов.

Освен по-ниските цени, електронната търговия може да предложи на потребителите много по-голямо удобство при пазаруването. Те биха могли да изберат една стока, седейки удобно пред компютъра у дома, след това в рамките на минути да обиколят още пет онлайн магазина, за да сравнят цените на избраната стока, да прочетат повече за нея от сайта на производителя, както и да видят коментарите по форумите. За да бъде извършено всичко това по традиционния начин за пазаруване, са нужни часове обикаляне по магазините. Има обаче и още едно предимство, което все повече български потребители започват да ценят -

пазаруването онлайн спестява време

От гледна точка на предприемачите този нов метод на продажби предлага изключително лесна възможност за стартиране на бизнес, както и за последващо разширяване на потребителската аудитория. Като създаде свой търговски сайт, собственик на малка фирма получава веднага достъп до всички потенциални купувачи не само в своя град, но и в цялата страна, дори и в чужбина. За сравнение откриването на традиционен малък магазин е прекалено обвързано с местоположението му и с допълнителни инвестиции, ако компанията реши да разширява търговската си мрежа. Докато за фирмата, инвестирала в създаването на електронен магазин, няма да се налага да прави допълнителни инвестиции, за да продава в друг град, защото на практика тя вече продава и там. Улеснените възможности за

бърз старт на бизнеса

както и за неговото разрастване превръщат електронната търговия в ключов фактор за развитие на малкия и средния бизнес, както в b2b (business to business), така и в b2c (business to consumer) сегмента. Според специалисти от този бранш правилното позициониране в глобалната мрежа позволява на фирмите да откриват клиенти, доставчици или партньори във всяка точка на света.

Може би това обяснява и причините по-голямата част от българските електронни магазини към момента да са нови фирми, които преди това не са развивали търговска дейност. В създадената преди малко повече от година Българска асоциация за електронна търговия в момента членуват 25 компании, сред които личат имената на „911.бг"„Адвенс", „Артефакт", „ДАР-БГ", „ЖАР", „Интермайндс", „Нексброд Технолъджис", „Сиенсис". През последните месеци обаче се наблюдава известно

оживление сред големите търговски вериги

За броени седмици свои онлайн магазини стартираха две от водещите компании - „Техномаркет" и „2вe". "На нашия сайт цените са крайни, а разплащането е с наложен платеж или чрез системата на epay, която е доказала сигурността си. Пратките пристигат до посочения адрес за един работен ден, в рамките на работната седмица. Всички пратки се доставят от транспортната компания „Транспрес", посочва Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на „2вe". Според нея основните причини за по-ниската активност в Интернет пазаруването у нас са методите за разплащане, яснотата в ценообразуването и несигурните срокове за доставки.

Нарастващият интерес от страна на българския бизнес към този нов сегмент идва тъкмо навреме, защото според експерти от бранша все по-голям е делът на потребителите, които пазаруват от чуждестранни и най-често американски електронни магазини.

Предимствата

на този вид услуга са главно в ценовия диапазон, поради факта, че там стоките са на доста по-ниски цени, отколкото в Европа", казва Станимир Стоилов, собственик на „БС Ултима трейд" - първата българска компания, осигуряваща цялостно обслужване на клиенти, които пазаруват от най-големите световни електронни магазини като Amazon.com, eBay.com, Eastbay.com и др. Според него интересът към тази нова ниша тепърва ще се повишава, защото потребителите вече разбират, че този начин на пазаруване е доста по изгоден. Стоилов прогнозира, че през 2009 г. година електронната търговия ще бъде в пъти по-развита, отколкото през 2008 г., и може би към 2015 г. това ще е най-разпространеният и най-удобният вид търговия в цял свят.

Лесният достъп до водещите световни сайтове за пазаруване онлайн показва ясно една от основните характеристики на електронната търговия - тя не признава граници, и поставя местните търговски компании в директна конкуренция с фирми, намиращи се по целия свят. Добрата новина е, че за българския бизнес също вече няма почти никакви ограничения да разшири дейността си извън националните граници, без да се налага да открива представителства в други държави. За целта е достатъчно да се инвестира само в една чуждоезикова версия на наличния онлайн магазин, както и да се направи добра оптимизация на сайта за интернет търсачките.

Как ще повлияе финансовата криза на бранша?

По този въпрос има диаметрално противоположни позиции - от очаквания за свиване на ръста, до прогнози, че именно рецесията ще доведе много повече потребители и търговци в онлайн пространството, където те ще могат да се възползват от по-ниските цени. Според представители на британската инвестиционна банка Collins Stewart LLC, кризата на WallStreet неминуемо ще забави ръста в сектора, както и в интернет рекламата. Очакванията на Forrester Research са за ръст на електронната търговия в САЩ от едва 6% през 2009 г. и 7% през 2010 г. Значително по-оптимистични обаче са прогнозите на българските специалисти от сектора.

„Това е един от малкото браншове, които не би трябвало да бъдат засегнати от кризата, защото той предлага най-ниските цени", посочва Калин Лилов от 911.bg. В подобна насока са и очакванията на Станимир Стоилов. Той смята, че световната криза по-скоро ще даде предимство на този вид бизнес поради факта, че хората все повече ще търсят най-изгодните предложения за желаната от тях стока. Оптимистична е и прогнозата на „IDC България", чиито експерти прогнозират, че търговията на дребно у нас като цяло няма да бъде много потърпевша от кризата.

Прогнози

От последния доклад на аналитичната компания eMarketer за развитието на електронната търговия става ясно, че в Европейския съюз онлайн пазаруването ще достигне 323 млрд. евро приходи през 2011 г. При сегашния темп на развитие на бранша  това означава среден годишен ръст от 25%., а най-популярните сфери ще бъдат самолетните билети, туристическите услуги, облеклото, както и потребителската електроника. По данни на Forrester Research пък американските електронни магазини ще достигнат оборот от $329 млрд. до 2010 г., като само продажбата на билети и други транспортни услуги ще достигне $119 млрд.

Анализаторите на Forrester Research смятат, че второто десетилетие на електронната търговия ще бъде под знака на много иновации, които ще направят онлайн пазаруването по-лесно и достъпно. До 2010 г. онлайн търговията ще представлява 13 % от всички търговски операции в САЩ.

Очаква се също увеличаване броя на жените, пазаруващи по Интернет, което ще промени в известна степен потребителските нагласи, включвайки повече услуги за здраве и красота, продажба на бижутерия и др.

Какви са нагласите в Европа

Последното проучване на eMarketer показва, че Великобритания, Германия и Франция ще бъдат най-бързо развиващите се страни по отношение на електронната търговия, заемайки 72% от целия обем на онлайн продажбите до 2011 г. Британците ще харчат най-много онлайн през следващите три години ($84 млрд.), но за сметка на това в Германия ще има най-много потребители на електронна търговия (над 27 милиона души). Във Франция през изследвания период броят на клиентите ще достигне 14 милиона, а изхарчената от тях сума - $12.5 млрд. Други водещи страни в този сегмент ще бъдат Италия, Испания и Холандия.