За пет години в Русия броят на хората, които купуват стоки за бита само във физически магазини, е спаднал до рекордно ниско ниво, съобщава РБК, като цитира данни от проучване на ROMIR.
Според анализаторите през август 2019 г. делът на тези купувачи е бил 65,8% от общия брой. В същото време през август 2024 г. той е спаднал до 18,5%. Същевременно делът на тези, които комбинират онлайн и офлайн пазаруване през същия период, нараства от 34,2% до 81,5%.
Според проучването на ROMIR това разпределение е характерно както за големите, така и за малките градове. Така например в милионните градове делът на клиентите, които използват офлайн и онлайн магазини за пазаруване, е 83%, а в градовете с население от 10 до 100 хил. души - 77%.
Вижда се, че даже и след коронавирусът придобитите навици се запазват.
Водеща в случая е ролята на онлайн хипермаркети като местния Ozon, като те "крадат" клиенти от големите традиционни вериги, но и даже от по-специализираните електронни търговци.
Също така, според проучването, руснаците са станали по-склонни да купуват храна онлайн. Ако към края на първата половина на 2023 г. делът на тези купувачи е бил 60%, то за същия период на 2024 г. той се е увеличил до 73%. В същото време честотата на покупките се е увеличила - от 21,2 пъти годишно през 2023 г. до 25,6 пъти годишно през 2024 г. Иначе казано - на всеки две седмици.