Бъдещето на Facefook не е никак розово. Жизненият цикъл на социалните мрежи се подчинява на епидемиологичен модел - първо разцъфтяват, а след това западат. Такава беше съдбата на MySpace, а сега наред е Facebook...
Изследователи от Катедрата по машиностроене и авиокосмическа техника към Принстънския университет в САЩ прогнозират скорошна гибел на най-голямата социална мрежа. Според тях, в периода от 2015 до 2017 година Facebook ще загуби 80% от максималния брой постоянни посетители, регистриран за цялото време на съществуване на мрежата, пише . TechNews.bg.
Прогнозата стъпва на модел на вирусна епидемия, разработен през 1927 година и известен като SIR. Моделът включва три променливи - S (брой на все още незаразените), I (брой на заразените) и R (брой на придобилите имунитет или починали в резултат на болестта).
Според авторите на изследването, развитието на MySpace - една от най-големите в историята социални мрежи - следва точно модела SIR и вече се намира на финалния стадий на своя жизнен цикъл. Facebook върви по същия сценарий и в близките години ще повтори участта на MySpace, губейки рязко популярност, смятат учените.
Като изходни данни те са използвали статистика на заявките в Google относно Facebook. Виждайки динамиката, авторите на изследването стигат до извода, че Facebook вече е достигнала своя пик и популярността й ще започне да намалява.
„Идеите са като заболяване - разпространяват се нарастващо сред хората и в крайна сметка изчезват. Този процес доста точно се описва в епидемиологичния модел", се казва в доклада.
Казано на прост език, все повече потребители на Facebook ще губят интерес към мрежата, заедно със загубата на интерес от техните приятели, пояснява Тайм - изданието, в което са публикувани резултати от изследването.
Има и критици на подобна хипотеза за развитието на Facebook. Ерик Марковиц от сайта за социални новини Vocativ подлага на съмнение способността на учените от Пристънския университет - макар и несъмнено умни - да прогнозират пазара на социални мрежи, предвид, че са от катедра в друга сфера на познание.
Преди една година излезе подобен доклад, в който се твърдеше, че Facebook поражда негативни чувства като тъга и омраза и прави хората нещастни. Същевременно, аудиторията на Facebook превиши 1,19 милиарда души през октомври 2013 г., бележейки 18% ръст на годишна база. Ако учените са прави, това е пикът на мрежата и оттук насетне следва главоломно спускане...