Американският самолетостроител Boeing има високата цел да завладее още по-голям сегмент от авиационния пазар с разработката на нов въздушен лайнер. Компанията ще използва всички най-модерни технологии, налични днес и вярва, че самолетът Boeing 797 NMA ще революционизира въздухоплаветелната индустрия.

Измина много време от януари 2020 г., когато Boeing отложи всичките си планове за 797 NMA и моделът бе върнат на чертожната дъска от новия главен изпълнителен директор на компанията. Като се имат предвид проблемите на производителя през този период, които включват повторно сертифициране на 737 MAX, производство на 787 и разработка и сертифициране на 777X (всичко товав разгара на глобална здравна криза), изобщо не е учудващо, че 797/NMA продължава да заема само удобна позиция в списъка с приоритети на Boeing.

Големи превозвачи орязват международни полети заради проблемите с Boeing

Големи превозвачи орязват международни полети заради проблемите с Boeing

Забавят се производството и доставките на нови самолети 787 Dreamliner

Сега Boeing ускорява създаването на своя бъдещ флагмански лайнер като от компанията заявиха, че той е силно преработен, за да отразява съвременните реалности.

Какво представлява новият проект?

Съкращението NMA означава New Midsize Aircraft (нов среден самолет). Boeing разработва концепцията за т.нар. "среден" самолет - бъдещият 797 ще бъде разположен в нишата между 737 MAX и 787 Dreamliner и ще побира 220-270 пътници. Самолетът ще може да измине 9260 км с 220 пасажери на борда.

Boeing твърди, че самолетът може да бъде използван по огромен брой маршрути - 30 000!

Днешните тенденции в развитието на гражданската авиация предполагат да се изостави концепцията за хъб , когато полетите на дълги разстояния се обслужват от големи широкофюзеляжни самолети между центровете, от които пътниците се транспортират допълнително с регионални полети. Именно поради тази причина миналата година беше спряно производството на такъв гигант като A380, а тази година същата съдба ще сполети и Boeing 747-8.

Снимка 438702

Източник: Boeing.com

Сега има търсене на теснофюзелажни самолети с голям обхват на полета

Защото те могат да се използват по голям брой директни маршрути. Например, за полет от Манчестър до Сейнт Луис, пътниците могат да вземат директен полет, а не с едно или две прекачвания, което би било много удобно. Не е икономично използването на широкофюзелажни самолети по такива маршрути поради ниската гъстота на пътническия трафик, но теснофюзеляжните самолети с капацитет до 220-240 души са точно това, от което се нуждае гражданската авиация.

Преди това този клас самолети не можеше да покрива трансконтинентални разстояния. Но с появата на самолети като Airbus A321LR и A321XLR с обхват на полета от 7400 км и 8700 км, това стана възможно.

Снимка 243776

Източник: airbus.com

Представянето на европейските Airbus - A321LR и A321XLR удари тежко Boeing. Първо, в момента Boeing не може да предложи на клиентите самолет с капацитет между 200-300 пътници. Моделите 757-и и 767-ми вече не се произвеждат, Boeing 737 превозва по-малък брой и на разстояние, много по-малко от това на европейския си конкурент. Модеът 787 има значително по-голям размер и капацитет за пътници.

Така се оказа, че е изпаднала цяла ниша в линията на самолетите на Боинг. Второ, флотът от въздушни лайнери 757 и 767 вече остарява и трябва да бъде заменен. Поради липсата на предложения от местния производител американските авиопревозвачи вече започнаха да поръчват европейския A321XLR, което е особено неприятно за Boeing - губи традиционния си пазар. Ситуацията е напълно неприемлива - компанията не иска да отстъпва потенциалния пазар, оценен на 3000 - 5000 самолета.

Работата по 797 NMA беше забавена поради сериозни проблеми с 737 MAX и 787 Dreamliner, защото всички усилия бяха хвърлени за тяхното разрешаване. Сега Boeing ускорява създаването на своя бъдещ пробивен авиолайнер, докато представители на компанията заявиха, че проектът е силно преработен, за да отразява съвременните реалности.

Новият средноразмерен самолет на Boeing обещава да донесе нови възможности и нови предимства за въздушните пътувания.

Airbus или Boeing? Кой е най-големият производител на самолети през 2021 година

Airbus или Boeing? Кой е най-големият производител на самолети през 2021 година

Производството на 737 Max набира скорост, но се оказва недостатъчно

Планирани са два варианта на модела Boeing 797:

  • Boeing 797-6 - за 228 пътника и обхват от 9260 км.
  • Boeing 797-7 - за 267 пътника и обхват от 7700 км.

Видно е, че самолетът на Boeing има преимущества пред А321XLR, който може да превози 206 пасажера на разстояние 8 700 км.

NMA ще може да изпълнява полети, обслужвани в момента от Boeing 757 и 767, и също така трябва да се конкурира с A321LR и A321XLR. В допълнение, 797 може да се използва по маршрути с висока плътност на къси разстояния, като Мелбърн и Сидни (най-голям брой пътници годишно) или Чикаго и Ню Йорк. Като цяло това е доста голям сегмент от въздушното пътуване, което се твърди от Boeing 797.

‎A321XLR се основава на дизайн на 80-те години с малка част от композитните материали, докато 797-ми ще използва всички технологии, използвани на моделите Boeing 777 и 787. По този начин американската машина ще има по-високо теглово съвършенство, което има положителен ефект върху ефективността.‎

За цената: Boeing обещава тя да не надхвърля 100 милиона долара

Докато пазарната стойност на A321XLR според някои източници е около 129 милиона долара.

Въпреки това Airbus има ясно предимство от това, че A321LR вече лети, а A321XLR е планирано да влезе в експлоатация през 2023 г. Друг важен фактор е, че това са модифицирани версии на самолети, които вече са в производство и авиокомпаниите няма да имат проблеми с преквалификацията на пилоти и технически персонал.

Но ако Boeing отново не отложи създаването на NMA, компанията ще има добри шансове за успех. Това ще бъде самолет, базиран на изцяло нов дизайн с най-новите технологии и е единственият начин Boeing да се конкурира с Airbus. Защото най-вероятно това е невъзможно на базата на Boeing 737МАХ, който сериозно накърни репутацията на компанията.