Виното е една от най-старите и най-консумираните напитки в света, като традицията по приготвянето му на нашите ширини тръгва още от времето на траките. Днес то се предлага в объркващо широка гама по магазините и човек може с часове да стои пред витрината и да се чуди какъв точно вкус се крие зад етикетите на бутилки мускат отонел, гренаш блан, гаме ноар или пинотаж.

Да знаеш какви точно ароматни нотки отличават тези вина обаче също не е достатъчно. Защото да пиеш тази древна напитка е не просто малка наслада за небцето, а цялостно преживяване. Точно като такова го описва Тодор Георгиев, който заедно с брат си Георги преди три години разработва малка бутикова винарна в разположеното в западната част на Пирин село Плоски.

Двамата решават да направят заедно крачката към създаването на Georgievi Bros., като мисията им е да накарат своите клиенти не само да оценят като вкус виното, но и да се научат да го усещат с всичките си сетива.

Тодор Георгиев стартира кариерата си като техник в БТК. През годините той се развива професионално и достига до ръководни постове в компании като Telelink, а последно е част от борда на директорите в ISG Technology.

Виното като преживяване

"Идеята тръгна от моя брат. 7 години назад той започна първо чисто любителски да произвежда вино за собствена консумация, което се получаваше много добре. По-късно ме покани да направим заедно винарна", разказва Тодор.

"Тя се намира в село Плоски, което е селото на нашата майка. Тъй като имаме връзка с мястото лека-полека започнахме да правим базата си там. Сега вече изкарваме трета реколта", усмихва се той.

Винарната

Източник: Facebook / Gerogievi Bros

Винарната

Двамата обаче решават да не се фокусират единствено върху самото производство, но и върху това да научат клиентите си как да разпознават доброто вино и дори сами да правят такова. Тодор признава, че първоначалната идея е била да привлекат любители и туристи, които се интересуват от процеса по направата на напитката.

В сайта на винарната всеки може да открие възможности не само да опита продуктите на братя Георгиеви, но и сам да си направи едно "пътешествие" в процеса на раждането на виното - от събирането на реколтата до бутилирането му. Засега обаче те не са имали клиенти, които да се включат в тези турове и има обяснение за това.

Георги Георгиев през годините е заемал различни длъжности в компании от различни сфери от икономиката, като телекомуникации, търговия и издателска дейност. Последно работи като главен изпълнителен директор на компания представляваща Glamour в България.

Първите стъпки

"Първоначално основната идея беше създаването на преживяване около виното. Затова избрахме да създадем и клуб - Winemackery Club, който да позволява на хората да идват при нас и да си правят вино. Това е нещо, което го има на много места по света", споделя Тодор и добавя: "Дадохме си сметка обаче, че трябва първо да покажем, че ние самите можем да правим добро вино и след това да развиваме туризъм".

Така двамата хвърлят усилия в това да направят своите продукти разпознаваеми, а в това начинание им помагат техните семейства. Те започват да правят дегустации в ресторанти в различни градове в страната.

Заедно с тях те организират и т.нар. уайн блендинг събития. А какво точно се крие зад това наименование, обяснява Тодор: "По време на тях участниците дегустират два сорта вино и после пробват техники за смесването на двата вида в различни проценти. Когато харесат своя вариант, те получават бутилка със специален етикет за себе си.".

Голяма част от клиентите на винарната предпочитат да купуват вино за подарък, като на бутилката се поставя специален персонализиран етикет, избран от тях в зависимост от повода, споделя още той.

Уайн блендинг събитие

Източник: Facebook / Gerogievi Bros

Уайн блендинг събитие

Какво струва да си направиш своя винарна?

За да стигнат дотук обаче братя Георгиеви влагат много - и пари, и време.

"Не сме изчислявали колко точно сме инвестирали, но може би е някъде над 300 хиляди лева. Имайки предвид обаче, че нашето време с брат ми никой не го смята, а това може би е най-ценното. Пари се намират, но да отделиш от времето със семейството си, за да развиваш бизнес, е инвестиция, която не може да се изчисли", смята той.

Тодор признава, че освен лични средства, те са потърсили възможности за тегленето на бизнес кредит, като са се спрели на условията, които им предложили от Българска банка за развитие (ББР) и нейната Микрофинансираща институция "ДЖОБС".

"Отначало подходих с недоверие по отношение на кредите. Не вярвах, че ще се получат нещата. Ходих до много други банки, за да видя какви са възможностите по европейската програма JEREMIE. Мой приятел ми предложи да проверия условията в ББР", казва той.

"Направих една среща и разбрах какви са изискванията. Пак не вярвах, че ще стане, защото сме малък бизнес. На втората среща обаче, когато отидох подготвен с бизнес план и всичко останало, от банката оцениха, че сме сериозна фирма и разговорът тръгна много добре", признава Тодор.

Съветът на експерта към любителите на виното

По думите на Тодор е много важно човек, който иска наистина да се наслади на виното, да си дава сметка защо някои продукти се продават много по-скъпо от други.

"Всеки иска да има информация защо едното вино струва 6, другото 16, а третото 60 лева. От значение е как е била произведена напитката. Важно е гроздето, в какви бурета престоява то, колко време отлежава. Самите бурета струват пари, а трябва да се плаща и на работна ръка, за да се грижат за тях и да следят как отлежава виното", разкрива той.

"В единия случай, когато е по-евтино, виното се произвежда, филтрира се, слага се в бутилки и веднага се пуска на пазара. Тук разходът е най-малък. Другото седи в бурета, някой се грижи постоянно за него. Цената зависи и от това какво се е получило накрая като вкусови качества", допълва той.