Нов самолет, който не е нито на Boeing, нито на Airbus е напът да развали монопола на двата гиганта в авиоиндустрията. Чаканият момент за японският Mitsubishi Regional Jet (MRJ), строен през 60-те години на миналия век, най-накрая настъпи.

Дело на компанията Mitsubishi Heavy Industries, летателната машина има капацитет от 88 места. Миналия месец самолетът извършва полети до Моузъс Лейк, Вашингтон, за да задоволи търсенето на пазара, пише Bloomberg.

По-малкото места и фюзелажи поставят MRJ в друг клас самолети от този на Boeing 373 или Airbus A320. Японският апарат може да измине 2000 мили, а по-малкият му вариант може да лети с до 76 пасажери на същото разстояние.

След като дълго време работи по него и инвестира най-малко 2 милиарда долара, компанията Mitsubishi Heavy Industries иска да получи сертификат и да започне доставки.

Първоначално японският производител планира тестовите полети за 2012 година, но не успява да спази срока заради трудности в производствения процес. Очаква се вече самолетът да бъде достъпен за клиенти през следващата година.

Mitsubishi се бори да популяризира продукта си и да се сдобие с нови клиенти. Понастоящем за самолета все още няма достатъчно поръчки, за да има възвръщаемост на вложените в производството му средства. За това е нужно повече време, но според специалисти, приоритет на компанията трябва да бъде доставянето на първия самолет.

Mitsubishi Heavy Industries дори се е нуждаела от допълнителни средства, за да завърши машината. Трудностите пред японския производител не свършват дотук. Северноамериканското дружество за самолети и транспортна техника Bombardier съди компанията за придобиване на тайна информация и причиняване на финансови загуби.

Mitsubishi Heavy не е единственият производител в Азия, който претендира, че ще създаде по-евтини самолети. Търговска въздухоплавателна корпорация на Китай също се стреми към това.

Прогнозите на анализатори са, че авиационният пазар в Азия ще се разрасне още през следващите години. Тогава производителите на летателни машини трябва да се възползват от възможността.

За да бъде конкурентноспособна на големите имена в авиосектора обаче, Mitsubishi не може да разчита само на своя вътрешен пазар. Компанията може да се опита да привлече клиенти от САЩ, където оборотните авиокомпании търсят превозвачи за кратки полети.

Според специалистите теглото и капацитетът на MRJ са твърде големи, за регионален превозвач. В следствие на това Mitsubishi Heavy планира и стартирането на по-малка версия през 2021 година.

Като част от плана си да разшири доставките и ускори производствения процес, японската компания е разделила отдела си по продажби и маркетинг и е преместила американската си централа в Рентън, Вашингтон.