България e единствената държава в Европейския съюз без спасителни хеликоптери. Родна компания вече е проучила детайлите около това, какъв модел хеликоптери и система са най-подходящи за страната.
"Нашето мнение, е че 6 хеликоптера, на 6 площадки, от които в рамките на 30 мин. може да се достигне до всяка точка на България. Ние смятаме, че площадките трябва да бъдат изградени не на летищата, а отделно и да обслужват нуждите на тази организация", заяви Георги Георгиев, изпълнителният директор на "България Еър Техник", пред Bulgaria On Air.
По думите на експертите най-логично е да се ползват вече изградените и лицензирани хеликоптерни площадки в болниците у нас. Те са общо 6 - три в София и по една в Бургас, Варна и Панагюрище. По този начин няма да се налага допълнителен транспорт с линейка до самото лечебно заведение след кацането на хеликоптера.
По времето на социализма страната ни разполага с четири самолета-болници и с два специални хеликоптера, базирани в Пловдив. Към днешна дата у нас хеликоптер за въздушна помощ няма. Така България остава единствената страна в Европейския съюз, която не участва в ХЕМС- Helicopter Emergency Medical Service. Последната въздушна линейка беше продадена преди 2 години в чужбина.
"ПСС към БЧК са член на международната организация ИКАР - един от първите членове на тази организация, всички колеги, с които се срещаме на конгресите на това сдружение ни гледат странно, като извънземни - как така нямате хеликоптери - как така спасявате без хеликоптери, но ето така", обясни Емил Нешев, директор на Планинската спасителна служба към БЧК.
Темата за необходимостта от въздушна помощ няколко пъти влиза в дневния ред. Последно правителството коментира закупуването на минимум един хеликоптер с европейски средства. По време на представянето на националния си план от президентството предложиха да се купят 5 медицински хеликоптера, около които да се изгради система за спешна медицинска помощ по въздух.
Според прогнозите на експертите, ако процедурите бъдат задействани - до две години България може да има спешна авиационна помощ. Но това зависи от действията и желанието на държавата в тази посока.
"Практиката показва - там където има създадено добре работещи модели на спешна авиационна помощ действително - това е свързано с една добра мрежа от частни партньорства - да, има и публичен ресурс, който е необходим, но в повечето случай държавата е тази която създава организацията", каза Константин Велев, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи.
Разширен репортаж по темата със спасителните хеликоптери, гледайте днес в предаването "Авиошоу" от 16:00 часа по Bulgaria On Air.