От основаването си преди 55 години EBM-Papst GmbH разцъфтява благодарение на един продукт: вентилатори - хиляди модели от малки за купетата на автомобили до огромни такива за охлаждане в индустрията. Компанията е образец за ефективност и прецизност, внимателно преценявайки всички свой ход в процеса по производство, пише Bloomberg.

За да изпробва устойчивостта им, EBM тества своите вентилатори с електромагнитни вълни, горещина, замразява ги и после измерва и най-дребните вибрации в изолирана стая, изградена върху пружини, за да елиминира всякакъв външен шум.

Но главният изпълнителен директор Щефан Брандл казва, че днес компанията среща проблем, с който не може да се справи по традиционния начин: как да просперира в дигиталната ера, в която технологии като дейта майнинг и изкуствен интелект - а не инженерната точност - ще решат кои са победителите.

Затова Брандл, който поема поста през януари 2017 година, създава вътрешен стартъп, нарече EBM-Papst Neo - нещо като тинк-танк за милениали, запознати с технологиите, който да помогне на производителите от старата школа да намерят пътя в новата икономика.

"Продаваме хардуер и растем, но трябва да сме наясно какво може да промени бизнес модела ни утре", казва Брандл.

Компанията има 14 000 служители и през 2017 г. очита приходи от 1,9 милиарда евро, повишение от 13 процента спрямо предходната.

Производството отговаря за почти една четвърт от германската икономика. Иначе казано, този дял е два пъти по-голям от този в САЩ. И затова страната е особено заплашена от дигиталната ера.

ZEW Centre за Европейски икономически изследвания изчислява, че около 10% от работните места в най-голямата европейска икономика могат да изчезнат. В поне 40% от германските корпорации - включително гиганти като Volkswagen, Bayer и Allianz, вече има новосъздадена високопоставена мениджърска позиция, която трябва да намери решение на този проблем. Притеснението е, че фокусът на германците към перфектното инженерство оставя на заден план дигиталните технологии, които днес трябва да са приоритет.

"Конкуренцията днес не е само Европа и САЩ, но и Китай", казва Кристофър Майнек от групата Bitkom.Преди десетилетие EBM научава точно болезнена може да бъде промяната. Евтината конкуренция от Азия накара компанията да излезе от бизнеса с вентилатори за лаптопи, тъй като не успява да предложи толкова ниски цени. И това се оказва моментът, в който дружеството разбира къде е най-голямата ѝ уязвимост в променящия се пейзаж.

Стартъпът, създаден от Брандл, поглъща по един милион евро годишно. Той е наел петима току-що завършили студенти от бизнес и технологични специалности.

Целта е продажбите на хардуер да се превърнат в носещ повече приходи бизнес. Например, чрез събиране на данни от датчиците на вентилаторите, за да бъде предвидено кога някой от компонентите може би е напът да се счупи и ремонтът да бъде извършен преди това.

Германия може да се похвали с невероятни магистрали, но за сметка на това интернет инфраструктурата изостава. Скоростта на връзката е по-ниска от тази в Испания, Португалия и дори Казахстан.

И това се оказва проблем за малките и средни предприятия, често намиращи се в селски райони, които са гръбнакът на германската индустрия.Самата Ангела Меркел наскоро назначи топ съветник по дигитализацията, чиято роля е да свързва големите компании със стартъпите и да промотира приемането на технологии като изкуствен интелект, 3D принтиране и блокчейн.

Има знаци, че Германия набира скорост. В Берлин Deutsche Telekom AG създаде една от най-амбициозните 5G мрежи в Европа. И телекомът харчи над 5 милиарда евро, за да изгради 60 000 километра оптични връзки през тази година.Брандл е съгласен, че инфраструктурата е ключова, но се притеснява, че компании като Amazon или Alibaba могат да застанат между него и клиентите му и да разрушат основните на бизнеса му. Затова, казва той, и останалите германски мениджъри трябва да бъдат отворени към инициативи като неговия стартъп.