Разрушителни пожари, температури над 40 градуса по Целзий и туристи, избягващи възможна катастрофа, като си стоят вкъщи. Ще доведе ли изменението на климата до трансформиране на туризма - не на последно място в Средиземноморието? Въпрос, който все по-често си задават политици, бизнесмени и туристи, пише Daily Sabah.

Регионите, които приемат значителен брой туристи, се оказват сред най-силно засегнати от изменението на климата. В Гърция, например, хиляди почиващи бяха евакуирани от островите Родос и Корфу, които бяха опустошени от пожари, предизвикани от задушаващо горещо време. Международното летище на Родос се беше превърнало в импровизиран къмпинг, наводнен от дезориентирани хора, отишли на море.

Други страни около Средиземно море също са засегнати. В Испания термометърът изстреля 15 градуса над нормалните нива за летния сезон. Италия също страда от горещи вълни, като през юли остров Сардиния почти се топеше под 48 по Целзий, а в Тунис градусите достигнаха 49. Към момента Черноморието е от малкото туристически райони на Стария континент, които не са ударени от нарастващата жега.

Снимка 539117

Източник: iStock

Туризмът играе ключова роля за икономиките в региона на Средиземно море.  Секторът представлява близо една четвърт от брутния вътрешен продукт (БВП) в Гърция и 12% в Испания.

Повече пари за българския туризъм: Рекорден брой плажове получават "син флаг"

Повече пари за българския туризъм: Рекорден брой плажове получават "син флаг"

"Отличието трябва да привлече повече туристи", заявиха за Money.bg туроператори

Икономически последици

Високите температури могат да отблъснат туристите. За Жан-Франсоа Риал, който оглавява френската туристическа фирма Voyageurs du Monde, "глобалното затопляне ще направи някои дестинации все по-малко посещаеми".

Цялото Средиземноморие е засегнато и въпреки това все още е основната дестинация на европейците за лятна почивка.

"В Испания вече започваме да чуваме как туристите се питат дали трябва да продължават да прекарват лятната си ваканция точно на средиземноморския бряг", казва Хоантхо Лантада, който е професор в мадридското IE Business School.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

Според скорошно изселедване на Moody's, "горещите вълни могат да намалят привлекателността на Южна Европа като туристическа дестинация в дългосрочен план или най-малкото да намалят търсенето през лятото, което ще има отрицателни икономически последици, предвид важността на сектора."

Можем да разгледаме дестинации като Египет и Дубай. През юли и август там температурите са 45 градуса и въпреки това не малко туристите ходят там дори през тези месеци.

По този повод президентът на тунизийската хотелиерска федерация Дора Милед коментира пред AFP, че до момента "жегата не е оказала влияние върху туризма".

Дидие Арино, който оглавява туристическата консултантска компания Protourisme във Франция, подчертава:

"Когато става дума за ваканциите им, хората не мечтаят толкова за уникална дестинация, те искат хубаво време."

И все пак, дори в Гърция не е никак сигурно, че пожарите ще откажат туристите да посещават страната. По последни данни, само българите, които са посетили страната през сухопътната граница до началото на август са над 1 милион.

Жегата заплашва европейската туристическа индустрия на стойност 2 трилиона долара

Жегата заплашва важен сектор в Европа, който е на стойност $2 трилиона

Горещите вълни могат да намалят привлекателността на Южна Европа като туристическа дестинация

Северноевропейските дестинации във възход

През следващите години страни като Великобритания и Ирландия могат да спечелят туристическа привлекателност. Едно нещо, с което специалистите в сектора са съгласни е, че туризмът ще се промени.

Те очакват, че общият брой на посетителите на Средиземно море може дори да се увеличи, но най-вече през сезоните извън лятото.

Това от своя страна може да бъде шанс за намаляване на "прекаления туризъм", защото загубата на някои клиенти през лятото може да доведе до спечелване на повече през останалите девет месеца от годината.

Едно е сигурно, изменението на климата ще принуди туризма да се развива. А това може да се окаже добра новина за България.

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, Инвестбанк, BILLA България.