Мореплавателните съдове в китайски води изчезват от индустриалните системи за проследяване, създавайки още едно главоболие за световната верига за доставки. Растящата изолация на Китай от останалата част от света — заедно със задълбочаваща се липса на доверие — може да се окаже причината, пише CNN.

Наблюдателите са започнали да забелязват спад в морския трафик към края на октомври. Обичайно, компаниите следят корабите си по света благодарение на технологията Automatic Identification System, AIS. Тя позволява на корабите да пращат информация — например позиция, скорост, курс и име — към станциите по бреговете. Ако мореплавателният съд е извън обхвата на тези станции, информацията се предава чрез сателити.

Но това не се случва във втората най-голяма икономика, критично важен играч в световната търговия. В последните три седмици броят на корабите, които предават сигнал от водите на Китай, намаляват с почти 90 процента, по данни на VesselsValue.

Новият закон за данните

CNN изпраща запитвания към Министерство на външните работи на Китай и Информационния офис на Държавния съвет, но оттам мълчат.

Анализатори обаче смятат, че знаят причината: новият китайски закон за защита на личната информация, който влезе в сила на 1 ноември. Той изисква компаниите, които обработват данни, да искат разрешение от Пекин за изпращането им извън страната.

Законът не споменава изрично данните, които корабите изпращат. Но китайските компании може да задържат информацията като за всеки случай, смята Анастасис Турос, тийм лидер в Marine Traffic. "Когато има нов закон, следва период, в който всеки трябва да провери дали го изпълнява", казва той.

Други експерти дават още обяснения. Шарлот Кук, анализатор в VesselsValue, казва, че някои AIS транспондъри са премахнати от станциите в Китай в началото на месеца по инструкция на силовите власти в Китай. Единствените, за които е позволено да останат, са тези, инсталирани от "квалифицирани страни".

Не всички данни са изчезнали: сателитите все още могат да бъдат използвани. Но според Турос, когато корабът е близо до брега, информацията не е толкова надеждна.

С наближаването на Коледа загубата на информация от континентален Китай — дом на шест от десетте най-големи пристанища — ще създаде нови проблеми за световната шипинг индустрия. Компаниите използват данните от AIS системата, за да предвидят движението на корабите, да следят сезонни тенденции и да подобряват ефикасността на пристанищата.

Желанието на Китай да запази абсолютен контрол върху всички данни и информация в рамките на границите си не е изненадващо. То идва в момент, в който президентът Си Дзинпин продължава да връща Комунистическата партия във всеки аспект на икономиката и обществото.