Когато световната авиоиндустрия се намира в най-тежката си криза от десетилетия насам, ако не и в най-сериозната в историята си, вероятно не е подходящ момент за отварянето на ново летище. Въпреки това дългоочакваната нова аерогара в германската столица Берлин предстои да заработи именно в тази сложна ситуация.
След като повече от десетилетие откриването на "Берлин-Бранденбург" (BER) беше отлагано, през този уикенд чакането ще приключи, пише Bloomberg. На 31 октомври там по едно и също време трябва да кацнат два самолета - един на Lufthansa и EasyJet и това да постави началото на работата за новата аерогара.
Успоредно с отварянето на аерогарата, намираща се в източната част на столицата, старото летище "Тегел" ще спре да работи. Активното и в момента "Шьонефелт" пък ще се превърне в терминал, който ще бъде част от "Берлин-Бранденбург".
От самото начало проектът за новото берлинско летище е свързан с проблеми и корупционни скандали, превърнали се в причина откриването му да бъде отложено шест пъти от първоначално поставения срок през 2011 година.
Само 12 месеца по-късно, когато всичко изглежда на финалната права и остават само седмици до официалната церемония по отварянето на аерогарата, се появяват технически проблеми и идва ново отлагане.
През годините "Берлин-Бранденбург" трябваше да заработи през 2014, 2016 и после през 2017 година, като всичкото забавяне увеличи значително разходите по проекта от първоначално изчисляваните 2,7 милиарда евро до около 7 милиарда евро към днешна дата.
Сега аерогарата е изправена пред поредното изпитание, като тя ще трябва да заработи в много тежки условия за авиационния сектор. Това също ще струва солено, като се очаква, че летището ще се нуждае от още пари, за да успее да остане "на повърхността" през периода 2021-2024 година.
Преди да не възстанови пазара, "Берлин-Бранденбург" няма да заработи и с пълния си капацитет. То разполага с два готови терминала, над 120 места за самолети, 13 000 паркоместа за коли и система за сортиране на багаж, която сортира по 10 000 куфара на час. Засега обаче вторият терминал ще остане затворен, а инвестициите в аерогарата ще бъдат замразени.
Въпреки това този път от ръководството на летището са решени да няма нови отлагания, а главният изпълнителен директор Енгелберт Лютке-Далдруп обяснява защо е така. "Ние вече посочихме дата за отваряне преди три години и е гордост, като се има предвид това, което се случи в миналото, да спазим обещанието си и да покажем, че сме надеждни", казва той.