От началото на годината до 14 май от Централен бюджет са изхарчени 1 164 млн. лева, от буфера на бюджета са взети 283 млн. лева, а от бюджета на Министерството на финансите са взети 22 млн. лева. От тези около 1.4 млрд. лева, близо 810 млн. лева са за непредвидени разходи чрез преструктуриране - в това число 509 млн. лева от Централния бюджет са за непредвидени разходи чрез преструктуриране, 283 млн. лева от буфера също са за непредвидени разходи и 2 млн. лева от Министерството на финансите също са отишли за непредвидени разходи.

"С тези средства за непредвидени разходи в голямата си част са платени COVID мерките, мерките за подпомагане на бизнеса и изплащането на 50 лева месечна добавка за пенсионерите за април и май. Това означава, че вместо да се актуализира бюджета през март 2021-а, когато е станало ясно, че мерките и за бизнеса, и за пенсионерите, ще трябва да бъдат продължени, това не е направено, а вместо него е започнало дърпане на всички възможни буфери и средства, които са налични. В това число, за да се покрие отчасти мярката 60/40, Министерството на финансите през май е освободило 22 млн. лева от собствения си бюджет. Още преди ние да влезем като правителство е започнало дърпане на средства от бюджетни пера, които не са предвидени за антикризисни мерки и за пенсии. Друг е въпросът кои от всички тези разходи са непредвидени, защото там имаме непредвидени разходи за църкви, непредвидени разходи за Фонд на фондовете, за Българска национална телевизия - 20 млн. лева", информира служебният министър на финансите Асен Василев.

От официалната информация може да се види, че от събраните чрез преструктуриране средства, 1.47 млн. лева са отишли за ремонт на улици, 8.7 млн. лева са потънали за ремонт на водопровод, за ремонт на гара, обзавеждане на спортна зала, 10.05 млн. лева са похарчени за ремонт на опера, спортна зала и за вътрешна водопроводна мрежа, близо 40 млн. лева са дадени за улици и булеварди, около 6 млн. лева са за духовни училища и църковни дейности и потреби. Все дейности, които трудно могат да се свържат с COVID и икономическата криза. Вярно е, че сумите изглеждат като капки в морето на общия размер от 1.4 млрд. лева. Но както се казва: Капка по капка вир. Вир по вир язовир.

Асен Василев заяви, че структурно бюджета към края на май е имал много сериозни проблеми, което е наложило това преструктуриране на средства.

"Това, което с колегите успяхме да направим е да намерим допълнителни буфери по министерства, основно за сметка на намаляване на разходите на персонал. С тях ще подпомогнем мярката за пенсионерите за следващия месец. Активно работим в министерството на финансите, както и с министър Петков и министър Донев, за създаване на нова мярка за подпомагане на бизнеса. За щастие епидемиологичната обстановка е такава, затворени бизнеси вече няма. Затова ние трябва да преминем от режим на плащане на бизнеса, защото е затворен, в режим на подпомагане на възстановяването на бизнесите, на възстановяване на поръчките към тях и на нормалния им ритъм на работа", заяви Василев.

На въпрос на News.bg министърът обясни, че голямата част от ползваните за преструктурирането 810 млн. лева са взети от капиталовите разходи, но има и една част, които са взети и то министерствата.

"Последното преструктуриране, с което осигурихме пари за пенсионерите, при него взехме по 0.8% от бюджетите на министерствата. Това няма да доведе до промяна в режима на плащанията, с които са ангажирани отделните министерства, защото повечето от тях имат много сериозно щатни бройки, които не са заети. Бюджетните средства се осигуряват съобразно щатните бройки, а се разходват по заети лица. Така, че реално ние вземаме пари, които са предвидени за щатове, които в момента не са заети и там не работят хора. Поискали сме министерствата да подадат информация по тази тема, за да видим какви допълнителни резерви има там и търсим други резерви в Централния бюджет, като капиталови разходи, които закъсняват и няма да бъдат изпълнени. Можем да пипнем и буфера за COVID, но не смятам, че трябва сериозно да бъркаме в тези средства, защото не знаем как през есента и през зимата ще се развие епидемиологичната ситуация", обясни Василев.

Министърът на финансите изрично посочи, че всички бизнеси, които са кандидатствали по антикризисната мярка към Националната агенция по приходите са си получили парите. Според него мярката е изпълнена така както е зададена и в двете си фази.

"Това което наблюдавам от отчетите, които идват за април и от предварителните данни за май, е че специално в ресторантьорския бизнес, една немалка част от фирмите имат по-високи обороти в сравнение с 2019-а и поради това те не биха могли да се възползват от едно продължение на мярката. Вярно е че има и бизнеси, които продължават да са силно засегнати, но това са тези, които разчитат на чужди туристи. И затова за тях правителството предлага една специална мярка за стимулиране на туризма", каза Асен Василев.

Той даде уточнение и на въпрос на Mediapool за бившата фирма на сегашния шеф на НАП Румен Спецов, която дължи над 1.1 млн. лева на НАП, които не са събрани вече 5 години. "Г-н Спецов е продал тази фирма преди 6 години. Въпросните задължения са натрупани доста по-късно и е добре тези медии, които се интересуват от това задължение, да попитат сегашния собственик на фирмата дали има намерение да плати. Защото много от фирмите в списъка с просрочени задължения към НАП вече изявиха желания за плащане. Ние сме се фокусирали към по-големите длъжници на НАП защото от тях имаме какво да съберем. Един от фокусите на НАП преди бяха фризьорските салони. Вие ми кажете, колко пари можем да съберем от фризьорските салони и каква ще е щетата за бюджета , ако те не се съберат, вместо да събираме от фирмите, които дължат на хазната по десетки и стотици милиони левове", каза финансовия министър.