Цените на храните по света в най-лошия възможен момент, пише Bloomberg.
В Индонезия тофуто е с 30% по-скъпо отколкото беше през декември. В Бразилия цените на местния фасул се качиха с 54% спрямо миналия януари. В Русия потребителите плащат за захар с 61% повече спрямо миналата година.
Развиващите се пазари страдат от ръста на цените на суровините — от петрола през медта до зърнените култури — които са движени от очаквания за нови "Бурни 20" заради постпандемичното икономическо възстановяване и ултрахлабавата парична политика.
Потребителите в САЩ, Канада и Европа не са имунизирани, тъй като компаниите, които вече са под натиск заради нарастващите разходи за транспорт и пакетиране, вече не могат да абсорбират ръста.
"Хората ще трябва да свикнат да плащат повече за храните", казва Силвейн Шарлбоа, директор на Agri-Food Analyrics Lab в Dalhousie University в Канада. "Ще става все по-зле".
Макар и никога да не е добре дошло, настоящото поскъпване на цените ще бъде особено предизвикателно. Пандемията нанесе огромни щети на световната икономика и създаде нови притеснения за глад и недохранване.
В САЩ цените на храните се покачват с почти 3% за годината до 2 януари, според Nielsen — два пъти темпа на инфлация. Макар и на пръв поглед малко, поскъпванията се натрупват в бюджетите на домакинствата. Най-бедните американци вече дават цели 36% от бюджета си за храна, по официални данни. Масовите съкращения в секторите с ниски заплати увеличиха тежестта върху бюджетите.
Цените на основните храни се изкачват през последните месеци и през януари достигнаха 6-годишен връх. Икономистите не очакват поевтиняване скоро заради няколко фактора, сред които неблагоприятни атмосферни условия, увеличено търсене и проблеми с веригите за доставки заради вируса.
Обичайно развитите пазари са изолирани от краткосрочните поскъпвания заради по-сложната хранителна верига и по-големия дял на обработената храна. Но когато цените останат високи за по-дълъг период от време, компаниите започват да обмислят как да ги предадат на потребителите.
Не е задължително потребителите скоро да видят повишение на цените. Вместо това ритейлърите могат да намалят промоциите. Възможно е и намаляване на грамажа при запазване на цената от страна на производителите — популярна тактика от последното десетилетие.
С увеличаване на натиска някои държави като Русия и Аржентина наложиха ограничения на цените и мита върху износа.
Spotlight
на 02.03.2021 в 00:31:46 #1Байданизъм.