През 2015 г. Осло обяви плана си за забрана на всички автомобили в центъра на града от 2019 г. А идеята бе посрещната с известно неодобрение от страна на бизнеса.

И вместо да премахва автомобилите, общинският съвет в Осло заяви през юни 2017 г., че ще ограничи достъпа чрез забрана за паркиране. Няколко месеца по-рано Норвегия също потвърди, че до 2025 г. ще премахне постепенно дизеловите и газовите автомобили в страната.

Но градовете в Норвегия не са единствените, които се готвят да се впуснат в бъдеще с по-малко автомобили. Градоначалници по света започнаха да обмислят начини, по които населените места могат да създадат повече пространство за пешеходците и да намалят въглеродните емисии във въздуха.

Business Insider представи списък от градовете, които обмислят ограничаване на движението на коли и ето някои от тях:

Осло, Норвегия

Осло планира да забрани окончателно всички автомобили в центъра на града до 2019 г. - шест години преди влизането в сила на забрана за цялата страна.

Ще се инвестира повече в обществения транспорт и ще се заменят 35 мили автомобилни пътища с велосипедни алеи.

Мадрид, Испания

Мадрид планира да ограничи движението на коли в центъра на града до 2020 г. Инициативата е част от "плана за устойчива мобилност" на испанската столица, който има за цел да намали употребата на автомобили от 29% на 23%.

Шофьорите, които игнорират новите правила, ще плащат глоба от поне $ 100.

И Великобритания забранява продажбите на дизелови и бензинови автомобили

И Великобритания забранява продажбите на дизелови и бензинови автомобили

Очаква се властите да представят още мерки в борбата с мръсния въздух

Чънду, Китай

Архитектите Адриан Смит и Гордън Гил са проектирали нова жилищна зона за китайския град. Оформлението улеснява разходката на живущите, като улиците са проектирани така, че хората да могат да стигат навсякъде из квартала за 15 минути.

Докато Чънду няма да забрани напълно автомобилите, само половината пътища в града от 80 000 жители ще позволят превозните средства. Първоначално се планираше това да стане до 2020 г, но експерти твърдят, че изпълнението може да се забави.

Хамбург, Германия

Германският град планира да направи ходенето пеша и колоезденето доминиращи начини за предвижване. През следващите две десетилетия Хамбург ще намали броя на автомобилите, като позволи на пешеходците и мотоциклетистите да влизат в определени райони. Проектът призовава за "зелена мрежа" от свързани пространства, до които хората могат да имат достъп без автомобили. До 2035 г. мрежата ще покрива 40% от Хамбург.

Париж, Франция

От юли 2016 г. всички шофьори с автомобили, произведени преди 1997 г., нямат право да шофират в центъра на града през делничните дни. Ако го направят, те биват глобени, въпреки че могат да карат там свободно през почивните дни.

Кметът на града заяви, че френската столица също планира да удвои велосипедните си алеи, както и други нововъведения, до 2020 г.

Брюксел, Белгия

Повечето улици, които обграждат градския площад на Брюксел, винаги са били само за пешеходци. Пътищата съставляват втората по големина зона без автомобили в Европа след Копенхаген.

Градът обаче търси повече начини за разширяване на зоните без автомобили. През февруари 2016 г. Брюксел обяви, че дизеловите автомобили, сглобени преди 1998 г, ще бъдат забранени, като планът стартира от 2018 г.

Франция забранява продажбите на дизелови и бензинови коли до 2040 г.

Франция забранява продажбите на дизелови и бензинови коли до 2040 г.

Държавата ще плаща на гражданите да се откажат от замърсяващите коли