Интересът към видеоигрите се покачи през последната година и колекционерите успяха бързо да прехвърлят най-желаните заглавия, отчитайки значителна печалба. Винтидж карти на бейзболисти, екшън фигурки и редки комикси, първоначално закупени за стотинки, сега редовно се продават за стотици хиляди, дори милиони долари.

От само няколко години ентусиастите в този бизнес вече имат и нова страст - ретро видео игри, пишат авторите на The New York Times.

Интересът към фабрично запечатаните видео игри се покачи през последната година, като някои компании агресивно се насочиха към колекционери от по-утвърдени пазари. Най-горещите инвестиции са игри за системата за развлечения Nintendo (Nintendo Entertainment System - N.E.S.), която популяризира герои като Link, Mega Man и Mario през 80-те години на миналия век.

Колекционерите успяха бързо да се сдобият с най-заветните заглавия, изкарвайки хиляди долари печалба и подхранвайки опасенията на мнозина за заформящата се нова ниша.

Пазарът на видео игри в САЩ генерира 20 млрд. долара

Пазарът на видео игри в САЩ генерира 20 млрд. долара

Продажбите на видеоигри са достигнали 2.7 млрд. долара през ноември, спад със 7.6% спрямо предишния месец.

Колекционерът Доналд Брок-младши, който ръководи уебсайта Columbia Comics, заяви, че е похарчил около 50 000 долара за видео игри от първата си покупка през март миналата година. Оригинално запечатанa система Nintendo му е струвала близо 1 500 долара. След това Брок-младши преоценил състоянието на конзолата и я продал за повече от 12 000 долара.

Отделно от това рядка игра Super Mario Bros беше продадена за повече от 100 000 долара, а копие на оригиналната игра Mega Man се продаде за 75 000 долара на търг.

Някои дългогодишни колекционери са много доволни и обясняват, че видеоигрите са вид изкуство, което заслужава признание. Други членове на тази общност обаче казват, че по-високите цени са силно преувеличени, дори при положение, че техните собствени колекции сега струват много повече, отколкото преди. Някои колекционери откриват и етични проблеми.

"Изкривяването на пазара - легално или незаконно, етично или неетично - се разраства в света на изкуството. На практика всеки се опитва да изиграе системата", каза Ричард Лехън, който е един от основателите на Stropheus - компания, занимаваща се предоставянето на юридически услуги в сферата на изкуството.

На пазарите за колекционерски стоки цените са най-високи, когато значимостта и оскъдността се припокриват. Превъзходен пример е Action Comics № 1, издание от 1938 година, чиято корица представя дебюта на супермен. Смята се, че има около 100 оцелели копия, а добре запазена версия е събрала 3,2 милиона долара на търг. Едно копие на комикса, което беше собственост на актьора Николас Кейдж, беше продадено за 82 500 долара през 1992 година, 150 000 долара през 1997 година и 2,2 милиона долара през 2011 година.

Снимка 464768

Източник: nintendo.com

Опиянени от покачващата се стойност на редки колекционерски предмети, огромна част от колекционерите вече са нетърпеливи да намерят еквивалента на тези комикси във видеоигрите, докато цените все още са сравнително ниски.

Бързо нарастващите цени изненадаха дори дългогодишните колекционери, които години наред се интересуваха основно от попълването на своите колекции.

Г-н Хамблин притежава магазин за телевизионни игри. Той се радва, че е успял да купи само за 1 000 долара запечатано копие на играта "Teenage Mutant Ninja Turtles". Преди две години играта струвала около 200 долара.

Има обаче и неразумни колекционери - които не проучват пазара и буквално купуват всичко, което е запечатано. "Купуват докато не им кажа да спрат - че тези игри нямат никаква стойност", допълва Хамблин.

Снимка 464770

Източник: Facebook

Напоследък на пазара вече се намират и ръководства и наръчници за различните видове конзоли и игри - как да се оценяват техните качества и стойност, състояние, оригиналност и други.

Шон Сурмик, който пише за Antiques & Auction News, добавя, че всички тези процеси създават хаос на пазара - много от колекционерите били просто жадни за пари, което покачвало цената на всички артикули.

Миналият месец февруари Heritage обяви продажбата на рядката игра на Super Mario Bros. на търг за 100 150 долара. Тогава компанията обяви, че играта е получила оценка 9,4 от 10 точки за състоянието си.

Продажбата обаче повдигна етични въпроси сред някои колекционери, които се втурнаха към онлайн форуми с оплаквания от завишените цени. Спекулации възникнаха и около самата сделка на Heritage.

Независимо от това дали цените изкуствено се завишават, едно е сигурно - анализаторите са сигурни, че в тази ниша тепърва ще се наливат много пари. Те съветват колекционерите внимателно да проучват пазарите и да бъдат сигурни, когато дават стотици или хиляди долари за просто видео игра. От една страна, пръскането на толкова много пари за нещо, което няма стойност, само може да вдигне изкуствено цените и на другите, по-стойностни артикули. От друга страна, в подобен вид бизнес винаги се регистрират много опити за измами.

Компаниите, които заработват най-много от видео игри

Компаниите, които заработват най-много от видео игри

Китайският Tencent е безспорен лидер