Просперитетът ражда просперитет: на световно ниво икономисти и историци показаха, че местата, които са били проспериращи дори и преди 1 000 години, са по-икономически развити и днес.

Но защо? По-малко ясни са точните канали, по които икономическата активност се запазва през вековете. Може би богатството на династиитеи играе роля? Или концентрацията и предаването на знания чрез институции като училища и библиотеки. А каква роля имат военните?

Екип от датски икономисти проучиха въпроса с един недоглеждан досега двигател на икономическото развитие в Европа: пътищата, построени от Римската империя преди почти 2 000 години, пише The Washington Post. Те показват, че гъстотата на древните пътища на дадена точка в Европа силно корелира с днешния просперитет, измерен чрез съвременната инфраструктура, население и дори сателитни снимки на нощно осветление.

Данните показват, че инфраструктурните инвестиции са път към дългосрочен просперитет.

Икономистите са провели изследването, като са наложили карта на основните пътища от римската епоха върху днешна Европа. Римските пътища са били масивни проекти, дори и по днешните стандарти. Те са включвали няколко основни пласта, включително камък, чакъл и пясък, върху които са нареждани плоските камъни. В пика на империята учени изчисляват, че римляните са построили над 80 000 километра. Много от тях са останали и до днес.

Картата на римските пътища е наложена върху днешни сателитни снимки, които показват нощното осветление през 2010 г. То често е използвано от икономистите като прокси за икономическата активност: повече светлини, повече развитие.

На снимката отдолу се вижда и резултатът: римските пътища са в светло жълто, а в червено са границите на империята. Задният слой показва осветлението днес.

Снимка 372800

Източник: Washington Post

Връзката между двете е особено голяма във Франция - и то не само сред големите градове. Почти на всяко кръстовище на древните пътища днес има населено място.

Разбира се, големият въпрос е за следствието: Можем ли да кажем, че древните пътища са допринесли за по-голямото икономическо развитие или е по-точно да заключим, че по-богатите региони просто са построили повече пътища?

Римските пътища обикновено не са били строени с мисъл за търговия, а основно за армията. "Римските пътища често са били изграждани в новозавзети земи без съществуваща връзка между градове и инфраструктура", става ясно от доклада. В много случаи пътищата са идвали първи, а градовете покрай тях.

В крайна сметка изследването надгражда към идеята, че инфраструктурните инвестиции могат да бъдат двигател на икономическия растеж, добавяйки исторически поглед.