Да, по света "бърз влак" означава нещо, различно от смисъла, който влагаме у нас. Ако у нас това е един остарял термин, превърнал се по-скоро в оксиморон, по света пътуването по релси може да отнема по-малко време, отколкото това с автомобил - и да е значително по-луксозно.

Докато в България криви релси, самозапалващи се локомотиви и общо усещане за мизерия свалят от влака всеки, който има някакъв алтернативен вариант, даже през държави като Мароко се движат високоскоростни и комфортни композиции, които са в крайна сметка по-евтини и екологични от самолетите и по-бързи и безопасни от автомобилите.

По-долу ще ви разкажем за десетте най-бързи пътнически влака в света, подбрани от Jalopnik.

Trenitalia Frecciarossa 1000

Frecciarossa 1000, известен още като ETR 1000, е гордостта на италианските железници. Този високоскоростен влак пътува със скорост от 300 км/ч, а максималната му скорост достига впечатляващите 390 км/ч. Понеже сме в Италия, няма как и да не изглежда добре - все пак дизайнът е на Bretone.

Снимка 679307

Източник: Wikimedia Commons

Frecciarossa 1000 е въведен в експлоатация през 2015 г. и свързва основните италиански градове като Рим, Милано, Венеция и Неапол. Влакът е известен с луксозния си интериор, който включва четири класи и безплатен Wi-Fi за всички пътници. Бихме отбелязали, че това е един доста бърз интернет, но шегата е малко плоска.

Korail KTX-Sancheon

KTX-Sancheon е второто поколение високоскоростни влакове в Южна Корея. Той пътува с впечатляваща скорост от 305 км/ч, а максималната му скорост достига 421 км/ч. Въведен в експлоатация през 2010 г., KTX-Sancheon е разработен изцяло в Южна Корея и представлява значително подобрение спрямо предшественика си.

Влакът е известен с ергономичния си дизайн и подобрената енергийна ефективност. Няма нищо случайно - все пак го произвежда компания от групата Hyundai.

Renfe AVE 103

Испанският AVE 103 е един от най-бързите влакове в Европа, пътуващ със скорост от 310 км/ч и достигащ максимална скорост от 404 км/ч. Той е част от мрежата на испанските железници Renfe и обслужва популярни маршрути като Мадрид-Барселона.

Снимка 679306

Източник: Wikimedia Commons

AVE 103 е известен с точността си и луксозното обслужване, особено в класа Preferente, който предлага изискана храна и напитки по време на пътуването.

ONCF Al Boraq

Al Boraq е първият високоскоростен влак в Африка, въведен в експлоатация в Мароко през 2018 г. Той пътува със скорост от 320 км/ч и има максимална скорост от 357 км/ч. Влакът свързва градовете Танжер и Казабланка, намалявайки значително времето за пътуване между тези важни икономически центрове.

Снимка 679305

Източник: Wikimedia Commons

Al Boraq е символ на модернизацията на транспортната инфраструктура в Мароко и привлича много туристи с уникалното си пътуване. Страната има гигантски амбиции в тази сфера - включително изграждането на 1500 км високоскоростни трасета.

JR Shinkansen

Японският "Шинкансен", известен още като "влак-стрела", е легенда в света на високоскоростните влакове. Можем спокойно да кажем, че той е и родоначалника на съвременните превозни средства от този клас.

Сегашната генерация пътува със скорост от 320 км/ч и достига максимална скорост от 443 км/ч. "Шинкансен" е въведен за първи път през 1964 г. и оттогава непрекъснато се усъвършенства. Известен е с изключителните си точност, комфорт и безопасност.

Снимка 679304

Източник: Wikimedia Commons

Изключително модерният за времето си дизайн е постижение на екипа на Таданао Мики - талантлив авиоинженер, който по време на войната работи по някои от най-модерните японски бойни самолети, но и по предназначената за камикадзе атаки пилотирана крилата ракета "Ока".

Мрежата на "Шинкансен" днес покрива голяма част от Япония и е ключов елемент от транспортната система на страната.

SNCF TGV

Още една легенда. Френският TGV (Train à Grande Vitesse) е един от пионерите в областта на високоскоростните влакове. Той пътува със скорост от 320 км/ч и държи световния рекорд за най-висока скорост на релси - 574,8 км/ч, постигнат през 2007 г. TGV свързва Париж с много европейски градове и предлага различни класи на обслужване, включително луксозната първа класа с изискана френска кухня.

DB ICE

Немският InterCity Express (ICE) пътува със скорост от 330 км/ч и има максимална скорост от 368 км/ч. Последното поколение ICE 3neo, въведено неотдавна, предлага още по-високо ниво на комфорт и ефективност.

ICE е гръбнакът на германската високоскоростна железопътна мрежа и свързва всички големи градове в страната, както и някои съседни европейски държави. Немска машина в най-чист вид.

CR Fuxing

Челната тройка ни праща в Азия. Китайският Fuxing ("Възраждане") е един от най-бързите конвенционални влакове в света, пътуващ със скорост от 350 км/ч и достигащ максимална скорост от 420 км/ч.

Снимка 679303

Източник: Wikimedia Commons

Въведен в експлоатация през 2017 г., Fuxing е изцяло китайска разработка и представлява върхово постижение в железопътната технология.

CR Hexie

Китайският влак Hexie ("Хармония") е друг представител на високоскоростните влакове в Китай, пътуващ със скорост от 350 км/ч и достигащ максимална скорост от 486 км/ч. Hexie е предшественик на Fuxing и все още е широко използван в китайската високоскоростна железопътна мрежа.

Влакът е известен с просторния си интериор и стабилното возене, което осигурява комфортно пътуване дори при високи скорости.

Shanghai Maglev

Шанхайският маглев е най-бързият комерсиален влак в света, пътуващ със скорост от 460 км/ч и достигащ максимална скорост от 501 км/ч. За разлика от конвенционалните влакове, маглевът използва магнитна левитация, което му позволява да достига изключително високи скорости.

Снимка 679308

Източник: Wikimedia Commons

Влакът свързва международното летище на Шанхай с центъра на града, преминавайки разстоянието за по-малко от 8 минути. Това е демонстрация на технология, която тепърва ще виждаме в действие.