Успешното справяне с личните или семейните финансови въпроси безспорно започва от умелото балансиране на желанията и реалните потребности от една страна и съществуващите и потенциалните доходи от друга. Става дума за определяне и конкретизиране на вашите приходи и разходи в някакъв обозрим и практичен за оценка период.

Добре е да започнем с изготвянето и след това със спазването на месечен бюджет. За целта ви предлагаме някои съвети и седем практични стъпки за процеса по създаване на такъв бюджет, като за по-голямо удобство можете да си направите подходяща таблица в Excel.

Снимка 423893

Източник: iStock

1. Направете основен план за разходите

На първо място, е необходимо да се изготви, поне приблизително, основен план за средните разходи по категории. Ако вече знаете колко харчите по основните разходни пера е добре, основният ви план ще се основава на това.

Ако никога не сте записвали разходите си преди този момент и сте слабо ориентирани в това колко пари ви трябват за транспорт, храна, дрехи, жилище или друга категория - не се безпокойте! Започнете с предположения. Не се страхувайте да правите грешки! Бюджетът е гъвкава система, която е създадена, за да можете по-добре да се ориентирате и лесно да я адаптирате към променящите се обстоятелства.

Ето защо не е толкова важно веднага да композирате "безпогрешен" бюджет, който ще е прецизен до стотинка. Важното е важно да започнете да бюджетирате, да планирате, да управлявате финансите си, да си внушавате навика да анализирате разходите и да се фокусирате върху дадените параметри.

Снимка 347867

Източник: iStock

2. Определете важните събития за следващия месец

След като сме съставили рамката на бюджета, започваме да "нанизваме" допълнителни подробности по него) Помислете какви тематични и специални събития ви очакват следващия месец? Те могат да бъдат:

  • рождени дни на близки членове на семейството (т.е. разходи за празненства и подаръци);
  • празнични поводи на приятели и колеги (разходи за подаръци);
  • значими събития на работното място
  • запланувани пътувания

Планирайте и други такива събития допълнително и предвидете необходимите разходи.

Снимка 631715

Източник: karavani.bg

3. Определете сезонните дейности и свързаните с тях разходи

След това трябва да помислим за действията, които ще трябва да се направят през следващия месец в зависимост от сезона.

Например, смяна на гумите на колата, предаване на зимните връхни дрехи на химическо чистене и т.н.

Генерално сезонно почистване или текущ ремонт по жилището

Начало на учебна година, разходи за зимна или лятна ваканция

За тези и други сезонни дейности предвидете необходимите разходи в съответните месеци.

4. Добавете разходна позиция "Непредвидено"

И тук започва магията на бюджетирането. Много хора се оплакват, че без значение как планирате разходите си, те все пак ще бъдат повече, отколкото са възнамерявали да направят. Винаги има някакви форсмажорни обстоятелства, за които не сме подозирали преди месец. Лошата новина е, че е неизкоренимо! Невъзможно е винаги да знаете всичко предварително какво ще се случва през цялото време. Добрата новина е, че докато непредвиденото не може да бъде предвидено, е възможно да се предвиди, че непредвиденото ще се случи.

Просто да добавим допълнително разходно перо към бюджета си, което ще наречем "Непредвидено". Това ще бъде един вид предпазна мрежа, в случай че бюджетът ни бъде надхвърлен.

Колко пари трябва да се вложат в това разходно перо? Това зависи от степента достоверност и големината на вашия бюджет, вашия опит в планирането и в живота като цяло. Например, имате много високо ниво на детайлност на планирането, имате спестявания и застраховки за различни цели, имате богат опит и анализи за минали години, кога и колко съм похарчил, така че степента на "прогнозиране" е много висока за вас. Така че заделете относително много малко за непредвиденото, само 3-5% от общия бюджет.

Ако тепърва започвате да се занимаване с личното ви финансово планиране и бюджетиране, съветът е да отделите поне 15% за тази цел.

Снимка 518277

Източник: iStock

5. Направете план за базовия доход

Това е нещо, което много хора забравят! По някаква причина обикновено се смята, че най-важното е да се планират разходите. Но най-важното е да не забравяме, че имаме доходи и те също трябва да бъдат планирани, оценявани и наблюдавани, докато се променят и растат.

Помислете какъв доход планирате да получите през следващия месец. Помнете не само основната заплата, но и различни плащания, бонуси и други допълнителни доходи и т.н.

Освен това не е излишно да си направете разширен списък с опции за потенциални източници на доходи, към който да се обръщате с желанието да реализирате набелязаните или да откривате нови финансови възможности.

Снимка 572623

Източник: iStock

6. Коригиране на бюджета от дефицит към излишък

Дотук сме направили цялата важна подготвителна работа! Сега можем да започнем процеса на отстраняване на грешки и приспособяване, за да доведем бюджета си до идеала, т.е. излишъка. Най-вероятно, веднага щом сравните разходната и приходната страна, ще видите, че разходите надвишават приходите! Не се паникьосвайте, всичко е наред!

Задачата е, че ако не е възможно да се увеличат приходите, е необходимо да се преразгледат разходите по такъв начин, че да се оптимизират разходите и да се "вместят" в размера на планираните приходи. Не използвайте в случая думата "спестяване", "оптимизация" е точно това, от което се нуждаете.

Например, в храненето, можете по-добре да помислите върху менюто и системата за закупуване на продукти, за да не харчите допълнителни пари излишни покупки или закуски в кафенета.

В транспорта е необходимо да се помисли за логистиката и правилното разпределяне на времето, така че да имате по-малка нужда от поръчка на такси.

Свободно време - има огромен брой приложения, където можете да намерите интересни опции за вашите интереси на разумни цени, с малко усилия да намерите и изберете най-добрия вариант.

Внимателно преминете през категория по категория и се уверете, че бюджетът ви се превръща в излишък: т.е. приходите ви трябва да надвишават планираните разходи. И колкото по-голяма е тази разлика, толкова по-добре!

Снимка 403400

Източник: iStock

7. Определете размера на спестяванията

И последната стъпка в последователност, но ПЪРВА ПО ВАЖНОСТ! Това е, което трябва да постигнете с личния си месечен бюджет и да управлявате финансите си - формирането на вашия капитал и спестявания.

След като сте балансирали портфолиото си и сте го направили излишък, трябва да сте наясно какво ще правите с разликата. Не забравяйте, че вашите пари не са тези, ще дадете на лекар, треньор, в магазина за храна и облекло и т.н. Вашите пари са само парите, които ще запазите и ще накарате да работят за вашето финансово благополучие!

Можете да похарчите разликата в бюджетния си излишък за следните опции:

  • Формиране на фонд "Резервен" и "Стабилизационен фонд"
  • Инвестиции в акции и облигации
  • Инвестиции в образование на децата
  • Образуване на първоначална вноска за покупка на недвижим имот и др.