Все повече компании предлагат на потребителите отсрочено плащане за стоките, които закупуват. Анализатори обаче предупреждават за повишен риск от невъзможност за посрещане на задълженията и "непрозрачно" отчитане на дълга, пише CNBC.

Новопоявилите се компании, които предлагат услугата, нямат възможност да проверят кредитната история на клиентите си, което може да доведе до подценяване на дълговите нива на потребителите, казват те. Има и риск потребителите да натрупат още повече потребителски дълг, включително и по кредитни карти, за да покрият задълженията си към тези компании.

В скорошен доклад, Fitch Ratings посочва, че отчетите за дълга и покриването му сред компаниите, които предлагат услугата "купи сега, плати по-късно", са непрозрачни - а някои от тях дори не правят такива отчети. "Като резултат от това потребителите могат да се опитат да изтеглят кредити от множество компании от този тип", казват те.

Стивън Бигар, директор в Argus Research, посочва, че дефолтът остава един от най-големите рискове. "Тези компании не правят никакви проверки. По време на криза те могат да са първите, които купуват сега ... и не плащат никога".

Как работят те?

Традиционно, плащането на вноски се предлага в магазините от десетилетия, но типично само за скъпи уреди или мебели, които струват хиляди. Новите компании предлагат подобни плащания и за покупки от по $10-$20, но също така и за далеч по-скъпи стоки. Те се насочват най-вече към младите и технологично грамотни потребители. Сред най-популярните компании в бранша в американската Affirm, която предлага разсрочено плащане за стоки на стойност до $17 500. Много от тях предлагат по-добри условия от традиционните потребителски кредити или кредитните карти - често няма такса за закъснение или лихва, както и не се правят проверки за кредитната история.

От друга страна, в дребния шрифт се крият изненади, включително високи такси за пренасрочване на плащанията или в някои случаи пък изключително високи такси при закъснение. Потребителите могат да се окажат в ситуация, в която не могат да покриват вноските си - и в която ще се обърнат към кредитните карти или други услуги с високи лихви, за да покрият първото си задължение.

Употребата на услугите на тези компании се покачи значително по време на пандемията, казват от Fitch. В САЩ ръстът е 215% през първите два месеца на тази година, спрямо същия период на миналата. Стойността на средните покупки нарастват с 18%. През миналата година са направени онлайн покупки в САЩ чрез тези схеми на стойност $19 млрд.

Установените гиганти в сектора също навлизат: PayPal, Mastercard, American Express, Citi и J.P. Morgan вече предлагат подобни продукти, а същото скоро може да направи и Apple.

Междувременно задълженията на американските домакинства нарасна с невиждан от 14 години темп по време на второто тримесечие. Задълженията по кредитни карти растат със $17 млрд. до общо $787 млрд.

Американците задлъжняват с невиждан от 2007 година темп

Американците задлъжняват с невиждан от 2007 година темп

Планината от дълг никога досега не е била толкова висока