Бял пушек над или по-точно в парламента - след цял втори ден срещи и совалки и чакащи пред вратите на парламента журналисти, най-накрая двете най-големи политически формации в Народното събрание - ГЕРБ/СДС и "Продължаваме промяната-Демократична България" обявиха разбирателство по обща законодателна програма, както и име на председател на най-висшия законодателен орган. Шеф на Народното събрание ще бъде кандидатурата на ГЕРБ - Росен Желязков, а ПП/ДБ получават председателството на комисията по правни въпроси. Кой ще я оглави обаче все още не е ясно.

"След няколкодневни разговори вече коалицията ГЕРБ/СДС и коалиция ПП/ДБ имаме изработена обща законодателна програма за работата на 49-ото НС. Тази законодателна програма включва важните проектозакони, които освен внесените от Министерски съвет, ние заедно също ще изработим. Списък със законопроектите ще получат всички медии, както и представители на другите парламентарни групи", съобщи на брифинг в кулоарите на парламента Десислава Атанасова от ГЕРБ.

Принципно съгласие са дали от партията на Борисов председателят на НС да се ротира, но с изричното условие парламентът да работи поне 3 месеца, за да има време да се приемат въпросните важни закони.

ГЕРБ и ПП/ДБ докладваха първа стъпка

ГЕРБ и ПП/ДБ докладваха първа стъпка

Основното съгласие между ГЕРБ и ПП/ДБ е да се създадат общи комисии

А какви са тези законопроекти - такива, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост като реформата в КПКОНПИ, Законът за домашното насилие и др. В утрешния ден ще бъде представен детайлен списък, обеща Атанасова.

"Очакваме да има избран председател на Народното събрание, така че то да стартира работа. Ще бъде предложен списъкът със законопроекти, който изготвихме, като програма на тази сесия на парламента. И ако той работи успешно след 3 месеца ще има възможност за ротация на председателя на НС и на Комисията по правни въпроси. В това отношение нямаше разногласия и имаме съгласие, че така трябва да продължи", каза на свой ред акад. Николай Денков от "Промяната". Той не отговори на въпрос дали ще е въпросният председател на правната комисия и съответно кандидат за ротационен шеф на Народното събрание - въпросът ще бъде обсъден в рамките на коалицията.

Борисов все още прегръща идеята за кабинет с ПП/ДБ, Атанасов обаче пречил

Борисов все още прегръща идеята за кабинет с ПП/ДБ, Атанасов обаче пречил

За лидера на ГЕРБ председател на парламента "сега не е нужен"

Денков бе категоричен - водените до този момент разговори не са били за правителство, като остава в сила решението на националните органи на ПП и ДБ - "не" на коалиция с ГЕРБ.

"Нашият отговор винаги е бил ясен и категоричен - на тази маса обсъждаме само законодателната програма. Не обсъждаме сформиране на правителство, нямаме такъв мандат от националните органи. Сформирането на правителство е тема на разговор между лидерите."

Предстои да има именно и лидерски диалог - т.е. между Бойко Борисов и председателите на ПП и ДБ, потвърди и Десислава Атанасова. Ще има диалог и с останалите партии, за да се постигне конституционно мнозинство за приемане на важни законопроекти.

"Надявам се да започне парламентът утре сутринта и след това започват всички останали разговори - за комисии, за смяна на членове на регулатори. И правителство, но това правителство е отговорност на мандатоносителя, който трябва да реши как да подходи. Ние имаме решение да не подкрепим правителство с първия мандат", посочи Николай Денков.

ГЕРБ остават непреклонни и по друг въпрос - партията няма да подкрепи нов бюджет, без да бъде сформирано редовно правителство.

"Всяко едно НС има една-единствена цел - да излъчи редовно правителство. Зад всеки бюджет стои политика, това е най-политическият документ. Ние сме убедени, че трябва да има редовно правителство, което да защити свой бюджет", отговори на въпрос на News.bg Десислава Атанасова.

При 99% съвпадение на програми, Борисов иска кабинет, бюджет и уважение

При 99% съвпадение на програми, Борисов иска кабинет, бюджет и уважение

Без ГЕРБ стабилно правителство не може да има

По-късно през деня стана ясна и Законодателната програма за работата на 49-то Народно събрание през първата сесия.

  1. Законопроекти свързани с реализиране на реформите, предвидени в НАЦИОНАЛНИЯ ПЛАН ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И УСТОЙЧИВОСТ:
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНО- ПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС
  • - Влизане в сила на законодателни изменения за гарантиране на ефективността на наказателно производство. Повишаване на отчетността и отговорността на главния прокурор с цел ефективна борба с корупцията и организираната престъпност и защита правата на гражданите.
  • ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА
  • - Структурна и организационна реформа в системата за противодействие на корупцията; разделяне на комисията на две и придаване на разследващи функции;
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ
  • - Засилване на контрола, конкуренцията и прозрачността и намаляване на корупционния риск, ограничаване на практиката за превъзлагане на подизпълнители по инхаус процедури;
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ ЛИЦА
  • ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ТЪРГОВСКИЯ ЗАКОН
  • - Укрепване на процедурата по несъстоятелност;
  • - Създаването на ново дружество, което би дало по-голяма гъвкавост на бизнеса в България.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
  • - Укрепване ролята на Инспектората към Висшия съдебен съвет за превенция и противодействие на корупцията в съдебната власт.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГЕТИКАТА (След изработване от МЕ)
  • - Разработване на дефиниция и критерии за "енергийна бедност" за домакинствата.
  • - Уредба на режима за либерализацията на пазара, отпадане квотите на регулирания пазар и финансирането на проекти за енергийна ефективност.
  • ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВОДИТЕ, ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГЕТИКАТА И ЗАКОНА ЗА КОНЦЕСИИТЕ (След изработване от МЕ и МРРБ)
  • - Развитие на използването на геотермална енергия в България за производство на електрическа и топлинна енергия.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧИСТОТАТА НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БИОЛОГИЧНОТО РАЗНООБРАЗИЕ
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЯТА ОТ ВЪЗОБНОВЯЕМИ ИЗТОЧНИЦИ
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ
  • - Регистрова реформа за разгръщане потенциала на електронното управление за подобряване на бизнес средата.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЕТАЖНАТА СОБСТВЕНОСТ
  • - Улесняване и повишаване ефективността на инвестиции в енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКАТА МОБИЛНОСТ (След изработване от МС)
  • - Цялостна дългосрочна визия за устойчива национална и градска електромобилност и свързаност.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА

ВОДОСНАБДЯВАНЕТО И КАНАЛИЗАЦИЯТА (След изработване от МС)

  • - Въвеждане на единни условия за качество на услугата и критерии за ефективност, на които трябва да отговарят всички ВиК оператори и прилагането им спрямо всички оператори на територията на страната.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА

ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ (След изработване от МОН)

  • - Модернизирана нормативна рамка в сферата на професионалното образование и обучение.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАУЧНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ИНОВАЦИИТЕ (След изработване от МОН)
  • - Създаване на условия за пълноценна и ефективна координация на политиката във всички фази от подготовката и изпълнението на мерките, свързани с постигането на водещите цели в научните изследвания, иновациите и растежа.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ ИЗМЕНЕНИЕТО НА КЛИМАТА (След изработване от МС)

- Уредба на Националния фонд за декарбонизация;

  1. Законопроекти свързани с приемането на Република България в Шенген и приемане в Еврозоната:
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕРКИТЕ СРЕЩУ ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ (След изработване от МС)
  • - укрепването на рамката за борба с изпирането на пари съгласно Плана за действие с мерки за адресиране на последващите ангажименти на Република България след присъединяването във Валутния механизъм II.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА НА ЗАСТРАХОВАНЕТО (След изработване от МС)
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА БАНКА (След изработване от МС)
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПРИЕМАНЕ НА ЕВРОТО (След изработване от МС)
  • Други важни за страната законопроекти
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ДОМАШНОТО НАСИЛИЕ
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНИЯ КОДЕКС
  • - Промени, свързани с постановени от Европейския съд по правата на човека осъдителни решения срещу България.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
  • - Транспониране на Директива (ЕС) 2019/1024 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 година относно отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКОТО ГРАЖДАНСТВО
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ
  • - Съкращаването на броя дни, в които обезщетението за временна неработоспособност се заплаща от работодателя-осигурител, от три на два.
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА АГРОХРАНИТЕЛНАТА ВЕРИГА

- Засилване на граничния контрол, чрез ограничаване на възможността задължителният граничен лабораторен контрол да се извършва от други субекти, различни от лабораториите на Българската агенция за безопасност на храните в обекти от значение за националната сигурност.

  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УСТРОЙСТВОТО НА ЧЕРНОМОРСКОТО КРАЙБРЕЖИЕ
  • - Приемане на мерки за ограничаване на застрояването на българското Черноморие;
  • ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА СЕМЕЙНИЯ КОДЕКС
  • - Промени в режима на осиновяване и правото на достъп до информация за произхода на лицата;

Конституцията