С 42 на сто е намалял търговският трафик през Суецкия канал за само два месеца, става ясно от данни на ООН, цитирани от световните агенции. Причината са атаките на йеменските бунтовници хуси в Червено море.

Броят транзитиращите на седмица през Суецкия канал контейнеровози е намалял с 67 процента на годишна база. Спадът в транзита на петролни продукти през канала е от 18 процента, а на насипните товари - от 6 процента. Газовите доставки през Суецкия канал са спрели, пише БТА.

Морският транспорт по света вече е жертва на новата война в Близкия Изток

Морският транспорт по света вече е жертва на новата война в Близкия Изток

Ракети и командоси от Йемен дебнат плавателните съдове в ключова зона

"Ние сме много обезпокоени от атаките срещу морския търговски транспорт в Червено море, който изостря нарушенията в търговския трафик и обмен, свързани с геополитиката и с климатичните промени", заяви Ян Хофман, представител на Конференцията на ООН за търговия и развитие.

От ноември хусите атакуват кораби в Червено море и Аденския залив, за които те смятат, че са свързани с Израел. Хусите правят това в знак на солидарност с палестинците в Газа.

Нарушаването на търговското корабоплаване в Червено море е още по-обезпокояващо, тъй като и други важни маршрути също са под натиск - а над 80 процента от световната търговия на стоки се извършва по море.

Така например транзитът през Черно море беше доста нарушен след руската инвазия в Украйна, което доведе до покачване на цените на храните в световен план.

Никарагуа продължава строителството на междуокеанския канал, алтернативен на Панамския

Никарагуа продължава строителството на междуокеанския канал, алтернативен на Панамския

Стойността на проекта беше обявена за около 50 млрд. долара

Заради сушата нивото на водата в Панамския канал пък спадна доста и намали трафика през него. Миналия месец броят на преминаванията през канала намаля с 36 процента спрямо година по-рано и със 62 процента спрямо две години преди това.

"Продължителни нарушения на трафика по големите търговски пътища може да засегнат световните вериги за доставки, да доведат до закъснения в доставките и до увеличаване на цените, както и до риск от инфлация, отбелязва агенцията на ООН.