Цените на ваканционните имоти по Черноморието постепенно се приближават до тези на градските апартаменти. В същото време, влизането ни в Шенген и очакваното приемане на еврото правят региона все по-атрактивен за инвеститори. Това разказа в интервю за Money.bg търговският директор на Green Life Development & Resorts Екатерина Желяпова.
От разговора ще разберете какви са цените на квадратен метър в качествено построен ваканционен имот, какъв е профилът на купувачите и защо Созопол се откроява като предпочитана дестинация.
Цените на градските имоти сякаш са достигнали своя пик. На какъв етап са цените на ваканционните имоти по Черноморието?
Цените на ваканционните имоти по Черноморието нарастват с около 30% на годишна база и вече започват да "догонват" цените на градските имоти, но все още са с 20-30% по-достъпни. През 2025 г. се очаква цените на качествени проекти в най-желаните курорти да надминат 2 000 евро/кв. м. В Созопол цените на ново строителство варират между 1 900 и 2 800 евро/кв. м, което е конкурентно на градските имоти, но все още по-ниско. Въпреки покачването на цените, ваканционните имоти остават атрактивна алтернатива за купувачите, не само инвеститорски, а и за живеене.
Какви са очакванията ви за предстоящия сезон?
Очакванията за предстоящия сезон са оптимистични, въпреки политическата и икономическа нестабилност в Европа. Очаква се намаляване на предлагането на вторичния ваканционен пазар при евентуалното спиране на военните действия в Украйна. Но без спор положителен ефект имаха влизането на България в Шенген, което от второстепенна дестинация ни превърна на сравнима с Испания, например. В следващите месеци ще видим и ефекта на влизането ни в Еврозоната. От присъединяването ни към ЕС знаем, че продажбите изпреварват самия ден на фактическо приемане. Инвестиционният интерес към ваканционния пазар ще нараства, тъй като много хора търсят алтернатива на скъпите хотелски почивки, а качествените ваканционни имоти са по-достъпни от градските. Сериозен мотив за покупка остава и желанието за живот извън големия град, което ремоут позициите правят все по-възможно.
Кои бяха купувачите през 2024 г.?
Профилът на клиентите остава устойчив. Най-многобройна е групата на хората на възраст между 35 и 45 г. Това са купувачи от различни сфери на работа - средно и високо ниво мениджмънт в български и чуждестранни компании, клиенти с малък и среден собствен бизнес, както и работещи в сферата на правото, здравеопазването и образованието. Купувачите са хора с лични спестявания, които имат за цел да защитят парите си от инфлацията като в същото време имат място за почивка и възможност да получат доходност от него, когато не го използват.

Екатерина Желяпова
Какви имоти избират те?
В GreenLife Sozopol най-активно продаваме апартаменти с 1 спалня на цена около 120 000 евро. Важно е да се каже, че за разлика от градските имоти, при нас собствениците получават ключ за напълно завършено жилище, без нужда от ремонт и довършителни работи, с готови настилки и бани, готов за обзавеждане и мебелиране. На второ място са двуспалните апартаменти. Това са имоти с цена между 180 000 и 200 000 евро. Макар и по-бутиково, налице е и търсене на самостоятелни вили.
Тук основната цел на клиентите е да осигурят на фамилията уютна почивка през цялото лято на разумна цена. Сделката е изгодна за тях, тъй като само в рамките на една година туристическите агенции отчитат покачване на цените на морските почивки с 50 до 70%. Тенденцията на ръст е трайна и българите с по-висока финансова грамотност избират инвестицията вместо постоянните драстично високи разходи за почивки.
Има ли вторичен пазар на имотите в момента? Очаква ли се рускоговорящите собственици да продадат имотите си?
Вторичният пазар до 2024 г. не беше особено активен, а през 2025 г. се очаква да отбележи допълнително понижение. Т.е. неговото влияние над общата пазарна картина отслабва все повече. Рускоговорящите собственици все по-рядко взимат решението да продадат имотите си, основно поради политическата обстановка. Притежанието на имот в държава от Шенгенското пространство е сигурност, която те не биха искали да загубят. Възможен е по-скоро обратният тренд - да станем свидетели на съживление сред рускоговорящите клиенти и поява на ново търсене. Смятам, че в дългосрочен план няма да остане валидна тенденцията основните купувачи да са българи.
Предоставя ли Созопол сигурна инвестиционна среда на фона на сериозната конкуренция както от българското Черноморие, така и от близостта на гръцкото крайбрежие?
Развитието на Созопол през последните години категорично не остава незабелязано от туристите. Градът остава предпочитано място сред конкурентните курорти за лятна почивка по Южното Черноморие. Причините са за това са множество, но най-основните са свързани с това, че дестинацията е леснодостъпна, градът притежава развита инфраструктура, както и забележителна природа и богата история. По този начин Созопол предоставя на туристите разнообразни възможности за прекарване на времето, но и се доказва като място, в което инвестицията е сигурна и ликвидна. Хората от големите градове на страната търсят бърз и лесен достъп не само за почивка, но и за изнесен офис на морето. Созопол е една от най-достъпните възможности за това, при това с вече утвърдена репутация. Инвестиционният интерес неслучайно е толкова голям - в момента в района се изграждат 4 нови големи проекта, а бреговата ивица в близост е достатъчно обширна, което позволява на потенциала на дестинацията да продължа да се разгръща.