Секторът на търговските площи е един от най-печелившите след Ковид пандемията. У нас само за последното тримесечие бяха открити четири ритейл парка, което е над 70 хиляди кв.м. нови търговски площи. Към момента функциониращи са 460 хил. кв.м. площи, с което вече надхвърля 50% от общата площ на шопинг центрове у нас. Тази тенденция ще се запази до края на година. Очакват се още четири ритейл парка в рамките на последното тримесечие на 2023 г. Това коментират от Cushman & Wakefield Forton като трендове на пазара на бизнес имоти у нас от началото на 2023 г. до момента.

Според експертите един от най-големите градове у нас Пловдив, се нуждае от нов мол. Вече има заявен инвестиционен интерес, но не е ясно кога ще се реализира, тъй като става въпрос за инвестиция от над 100 милиона евро. По думите на Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton има фактори, които налагат изчакване. Това са ръстът на лихвите и какъв е разполагаемия доход на инвеститора.

Към момента се наблюдава интерес към активи, които имат потенциал "да консервират" парите, т.е. да запазят стойността си и да генерират устойчиви нива на доходност.

"Много инвеститори припознават като такива хотелските, търговските и във все по-голяма степен - жилищните имоти като инвестиционен актив. Докато например наблюдаваме отлив на интерес от офис площите, освен ако не се говори за топ активите", коментира Костов.

Какава е възвръщаемостта от инвестиция в жилищни имоти, офиси и индустриални площи у нас?

Какава е възвръщаемостта от инвестиция в жилищни имоти, офиси и индустриални площи у нас?

Анализ на Colliers

Освен това, по думите на експертите, войната в Украйна повиши строителните материали и инвестициите като цяло са по-малко. Продължава да има интерес, но не на толкова високи нива като преди. 30% е ръстът на себестойността на строителството. Въпреки това, не се очаква дълбока криза в индустриалния сектор, според Явор Костов.

Като цяло основните играчи в сектора на търговските площи са хранителни вериги, дискаунт вериги, т.нар. магазини за бърза мода и други.

"Въпреки засилените инвестиции в ритейл паркове, България все още е с най-ниска гъстота в Централна и Източна Европа - 56 кв. м на 1000 жители. Страната ни е последвана от Сърбия с 60 кв. м/1000 жители, а в Румъния този показател е равен на 85 кв. м. В държави като Чехия и Унгария гъстотата на ритейл парковете е тройна", коментира Георги Муховски, заместник мениджър Търговски площи в Cushman & Wakefield Forton.

Стабилни остават наемите с потенциал за леко повишение. Нивата в търговските центрове остават без промяна - 36 евро/ кв. м, а доходността от първокласни площи се покачва до 7,75%. В по-малките градове наемите остават на едноцифрено число.

Снимка 640143

от ляво на дясно:Георги Муховски, Явор Костов и Йоанна Димитрова

Офис пазар

Пазарът на офис площи в столицата е с общо 38 690 кв. м отдадени площи. Това е с 54% повече от третото тримесечие на 2022 г. Новите сделки са основно за премествания и подновявания на съществуващи договори, а разширенията на наематели са едва около 20% от общия обем сделки.

Тренд в момента е coworking (споделено) пространството, като 9 000 кв.м. в строеж се планова да излезе на пазара догодина. Процентът на свободните площи в момента е 16%, но вероятно ще се увеличи с излизане на новите проекти на пазара през 2024 и 2025 г.

Проектите в строителство са малко под 200 хил. кв.м. Те ще излязат в следващите 2-3 години на пазара.

"Тенденцията на хибридна работа продължава да е актуална, особено в ИТ и BPO сектора, а кризата доведе до известно охлаждане именно в тези индустрии. Това налага преосмисляне на концепциите на офис пазара, повече гъвкавост и фокус върху сервизираните и споделени офиси, които се превръщат във все по-значим фактор", коментира Йоанна Димитрова, зам.-мениджър Офис площи в Cushman & Wakefield Forton.