Разкриването на нови работни места в секторите на услугите и промишлеността поведе възстановяването на пазарите на бизнес имоти в България през 2012 г. Това отчете консултантската фирма Forton International, стратегически партньор за България на глобалната компания за имоти Cushman&Wakefield.

Строителството на офис и индустриални площи намаля, а усвояването им нарасна. Навлизането на нови и разширяването на присъстващи в страната фирми както от сектора на услугите, така и от промишлеността, са повлияли по-осезаемо на пазара. През 2012 г. за първи път от началото на кризата бизнесът не само се премества, а и расте.

„Получихме поредица от потвърждения, че България е привлекателна за инвеститорите в реалната икономика. Станахме свидетели на откриването на нови предприятия и центрове за обслужване на бизнес процеси на глобални компании", казва Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International.

"Тези тенденции заздравяват основите на пазара на бизнес имоти. Търсенето се формира от дългосрочни инвеститори, които оценяват условията в България. Развитието на пазарите на недвижима собственост и в бъдеще ще бъде отражение на техния бизнес."

Офиси

През 2012 г. търсенето и предлагането на офиси в София бяха най-близо до равновесие за последните четири години. Наетите площи се увеличиха с 10% в сравнение с 2011 г. до 96 900 кв.м.

Годината завърши силно с 25 400 кв.м усвоени площи в последните три месеца. Над 50% от отдадените през последното тримесечие на 2012 г. офис площи са наети от нови или разширяващи дейността си компании. Останалите малко под 12 хил.кв.м. са преместване или предоговаряне.

„Последните три месеца на 2012 пречупиха тенденцията релокацията да бъде основна движеща сила за пазара. Площите, заети заради откриване на нови работни места, бяха повече от преместванията", казва Владислав Кайзеров, мениджър „Офис площи" във Forton International.

Компаниите, без значение дали навлизаха в България, разрастваха се или се преместваха, продължиха да предпочитат сградите с най-високо качество. Незаетите офиси в топ 10 клас А сгради намаляха от 28.7% до 18% от края на 2011 до края на 2012 г. За целия пазар свободните офиси нараснаха от 31 до 33%, тъй като през 2012 г. завършеното строителство остана на по-високо ниво от усвояването.

„Предвид сделките в процес на преговори очакваме заетостта в топ 10 сградите да продължи да нараства и към края на годината на практика да не разполагат с големи свободни площи. Занапред ще бъде все по-трудно за големи наематели като Coca Cola Enterprise, PPD и др., които допринесоха най-много за ръста на сделките в края на 2012 г., да намерят подходящ офис в тях", казва Кайзеров. „Това ще насочи пазара към райони и сгради, които са били недооценени до момента."

Индустриални и логистични площи

През 2012 г. производството замести търговската логистика като движеща сила за сектора на индустриалните и логистични имоти. Nobel International (22 500 кв.м) и Woodward IDS Bulgaria (5000 кв.м) заеха производствените помещения на Miroglio в Елин Пелин. Automotive Leather Company се нанесе на 6600 кв.м в нова сграда в Мусачево. Сделки като тези помогнаха за намаляването на процента незаети площи от 5.24% на 3.94% през 2012 г.

„2012 г. беше една година на стабилизиране и доказване на потенциала на България като дългосрочна, стабилна и привлекателна дестинация за чуждестранни инвеститори, които търсят възможност за „изнесат" своите производствени, сервизни и асемблиращи дейности от Западна Европа и чиято продукция е основно за износ", казва Владимир Гюрджиев, мениждър „Индустриални и логистични площи" във Forton International.

Предлагането се увеличи със 72 300 кв.м въведени в експлоатация в София-град и Софийска област. В голямата си част те бяха изградени от компаниите, които ще ги използват, а в единични случаи - предварително отдадени под наем и построени за конкретен ползвател.

Собственици и наематели усвоиха 77 900 кв.м. през годината. Това е с 5 600 кв.м повече от въведените в експлоатация.

Търговски площи

През 2012 г. търговските центрове отново се завърнаха в центъра на вниманието с откриването на два големи мола в Бургас и София и продължаващото строителство на нови.

Площта на действащите молове се повиши с 13% до 632 800 кв.м. Търговската площ на хиляда жители достигна 86.4 кв.м средно за страната при 250 кв.м на хиляда души средно за Европа.

Увеличеното предлагане беше посрещнато с експанзия от повечето търговски вериги , както и от навлизането на нови.

„H&M и Debenhams навлязоха в България през 2012 г., а LC Waikiki откри първия си магазин в София", казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи" във Forton International. „В новоизграждащите се търговски центрове компании като Inditex, LPP, H&M и др. ще открият водещите си магазини и ще представят нови концепции. Откриването на Paradise Center, първия от новото поколение на лайфстайл центровете за пазаруване и развлечения, ще потвърди тази тенденция."

Наемите за търговски центрове през годината не се промениха съществено. Магазини около 100 кв.м във търговски център в София струват средно 27 евро на кв.м, а в големите градове - около 18-20 евро, в края на 2012 г.