Сериозна неадекватност. Така определи действията на Дирекция "Морска администрация" министърът на транспорта Христо Алексиев. Именно това е причината и за решението му - считано от днес, 29 септември, поста си освобождава директора на "Морска администрация" кап. Живко Петров. На неговото място се назначава кап. Венцислав Иванов, той е бил ръководител на структурата от 2004 до 2007 г.
Основна причина за уволнението - несъгласувано отклонение от предварително одобрената технологията за освобождаване на товара. В същото време Христо Алексиев подчерта, че е спазена международната нормативна уредба за действия в такива ситуации.
Христо Алексиев посочи, че се извършват конкретни действия, сформиран е оперативен щаб, включващ всички отговорни институции. След краткото си изказване в обедните часове в сряда той даде специален брифинг в сградата на ведомството.
"Не сме пиратска държава, не можем да влезем в този кораб още от първия ден. Нормално е да дадем разумен срок за действие на собственика. Така коментира неколкодневното забавяне от страна на държавата за изваждането на заседналия край Камен бряг турски товарен кораб Христо Алексиев.
Искам да кажа много ясно - докато съм министър и представител на държавата, няма да позволя саботажи по отношение на държавата, остър бе Алексиев по повод "жълтите" според него информации, изнесени в медиите. Той натърти и че няма да позволи саботаж и от страна на администрацията спрямо държавата.
"Погрижил съм се безпроблемната работа по изваждане на кораба да продължи", увери Алексиев. И преповтори това, което каза в Министерски съвет по-рано - горивото на кораба е източено и няма опасност от замърсяване на околната среда.
Освен това - приоритет е и спасяването на екипажа, ако това се наложи с оглед на лошото време. "Приоритетът ни е човешкият живот", заяви Алексиев.
Кораб с кран, който да постави допълнителни котви, предстои да влезе на терен. Има общо 5 плана за решаване на ситуацията, работи се и с множество чуждестранни специализирани фирми. Има и вариант евакуацията на азотния тор, който превозва корабът, така че товарът да бъде изнесен и с хеликоптери. Вариантите за пренасяне на товара - с шнек или с хеликоптер - ще бъде избрана в зависимост от метеорологичните условия. остават.
Развитието:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
kerranna
на 29.09.2021 в 22:48:31 #7Румъния може да има влекач!
kerranna
на 29.09.2021 в 22:47:48 #6Какво значи: Държавата иска, но още не може да извади заседналия до Камен бряг кораб? Ами потърсете помощ и съдействие от Държавите в Черно Море има и Международни морски организации. Там бедстват хора,бе!Луди ли сте,какви?!Влекач ще трябва. Руминия може да има!България едва ли разполага с такъв.
kerranna
на 29.09.2021 в 22:38:04 #5Мислех,че всички те са стигнали на брега с лодка или са спасени с катер на бреговата охрана. Говоря за екипажа на заседналия кораб. Дали България има такива катери не знам,би трябвало да разполага с такива поне в Черно Море ако няма по Дунава! И операцията която подготвят е по изваждането или изтеглянето на кораба,преди да се е разбил и да причини замърсяване.А те били,все още на борда!Живи да ги ожалиш!
kerranna
на 29.09.2021 в 22:31:52 #4Освен това - приоритет е и спасяването на екипажа, ако това се наложи с оглед на лошото време. "Приоритетът ни е човешкият живот", заяви Алексиев Мили боже!Ама онези клети пияници на борда ли са все още?!? Мислех,че само кораба ще спасяват.Ау,те верно са нещастни каръци!Даже клетници описани от Виктор Юго! Зависнали на заседнал кораб,а той може да се разбие на трески всеки момент и да се издавят.При това,имат време да осъзнаят!Дано нямат Интернет на борда,защото ще изгубят всякаква надежда,ако следят как протича операцията по тяхното спасяване.
kerranna
на 29.09.2021 в 22:24:24 #3Големи каръци са тези!Не ги знам,много пияни ли са били,или ги гони голям карък?!Не стига, че заседнали с кораб; не стига, че могат да пречинят екокатастрофа в Черно море,ами намерили са къде да заседнат,точно край български бряг.Кораба им ще стане на трески,докато предприемат действия по изваждането му!Ако въобще са в състояние да извършат,подобни морски спасителни операции. Направо да го отпишат, това корито вече.
ivan-koichev
на 29.09.2021 в 20:57:40 #2В случая става въпрос за наследена гербаджийска анти-държавност.
ДД
на 29.09.2021 в 20:11:08 #1ЕЖК! Патка!!!