Дял за замърсяването на въздуха на столицата имат както дизеловите, така и бензновите автомобили. Процентно замърсяването се разделя по равно. Затова и основните мерки, които трябва да се предприемат е именно контролът върху техническата изправност .
Това стана ясно по време на конференция за чистотата на въздуха Sofair, която се провежда в бившия завод "Витоша" в столицата.
Конференцията последва двуседмичното замерване на автомобилните газове в София, което се направи през септември месец от испанска фирма.
От 2011 година насам се наблюдава тенденция за намаляване на вредните вещества във въздуха. Това заяви по време на своето изказване столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя увери, че за Столична община качеството въздуха е приоритет.
Като една от мерките на СО в сферата Фандъкова посочи модернизирането на автопарка на столичния градски транспорт. Специален акцент обаче в тази посока Фандъкова постави върху построяването на втората линия на столичния метрополитен, което довело до 75 хил. тона вредни емисии по-малко на годишна база.
С изграждането на третия метролъч към тази цифра се очаква да се прибавят още 50 хил. тона вредни емисии.
Като друга мярка за подобряването качеството на въздуха, Фандъкова посочи разширяването на мрежата за зелената система. По думите ѝ голямото предизвикателство е намаляването на фините прахови частици. През лятото те са били минимални, но през зимата се очаква показателите на тези частици да се повишат.
Столичният кмет заяви категоричната си воля "да работим максимално и с максимални темпове" и призова всички - експерти, ЕК, граждани, институции - да се обединят.
На форума стана ясно, че скоро ще бъде готова националната програма за качеството на въздуха, която се разработва от МОСВ и Световната банка. Тя ще улесни общините при избор на мерки за намаляване на вредните емисии.
Министърът на околната среда и водите Нено Димов съобщи, че до края на годината по кооперативна програма "Околна среда" ще бъде отворена мярка за 111 млн. лв. само за чистотата на въздуха. По нея могат да кандидатстват общини. Димов припомни, че наскоро държавата е отпуснала 1,3 млн. лв. за подпомагане за закупване на електрически превозни средства, включително от общини, които могат да заменят машините за чистене на улиците и друга такава техника.
Експертите в министерството и от други ведомства работят в две направления, стана ясно още от думите на министър Димов.
Едното е разработване на критерии за качество на твърдите горива за битово отопление, така че те да са с по-ниско съдържание на сяра и пепел.
Целта е да се намери социално-икономически баланс между интереса на потребителите и на продавачите.
Втората посока е мерки срещу замърсяването от автомобилния транспорт. Обсъжда се по-стриктен контрол за вредни емисии при първа регистрация на автомобилите.
Министърът е убеден, че за решаването на днешните проблеми е необходим поглед в перспектива, защото те са инвестиция в качеството на живот и ще имат положителен ефект след години. Нено Димов бе категоричен, че често непопулярни мерки или скъпоструващи в настоящето, в перспективата на бъдещето се оказват по-важни.
"София трябва да е много амбициозна по отношение на мерките срещу замърсяването от битовото отопление. Нека се даде възможност на домакинствата да заменят печките и котлите с централно отопление. Такива инициативи ще се подкрепят от Европейската комисия и ще подобрят качеството на въздуха", заяви Джордж Кремлис.
YK 2000
на 12.10.2017 в 18:06:07 #2Като друга мярка за подобряването качеството на въздуха, Фандъкова посочи разширяването на мрежата за зелената система. По думите ѝ голямото предизвикателство е намаляването на фините прахови частици. През лятото те са били минимални, но през зимата се очаква показателите на тези частици да се повишат. E как така - нали хората карат колите си по-малко зимата - един не пали, друг няма пари за зимни гуми, трети го е страх да кара на сняг. Да не би тези ФПЧ да идват от печките на твърдо гориво - да се разбира гуми, дъски, отработени масла и прочее благини!
ibl-ibl
на 12.10.2017 в 16:32:38 #1Не може да бъде. Беше ни спуснато, че дизелът е лош и вреден, а бензинът е прекрасен и страхотен. Нещо има грешка, ние вярваме на това, което казва телевизора.