"Най-лошото представяне от десетилетие" - така анализаторите от Canalys коментират доставките на смартфони в края на 2022 г. Според предварителните им данни говорим за 17% спад през последното тримесечие и общо под 1,2 млрд. устройства, стигнали до пазара през цялата година.
Макроикономическата среда се оказва изключително сложна за производителите им, като от Canalys посочват, че търговците подхождат изключително внимателно с поръчките си и това води до намалените доставки. "Докато търсенето в ниския и средния клас намаляваше бързо през предходните тримесечия, това във високия клас започна да показва слабост през четвъртото тримесечие. Представянето на пазара силно контрастира на това през същия период на 2021 г., когато видяхме ръст на търсенето и намаляване на снабдителните проблеми", коментира анализаторът Рунар Бьорховде.
Според авторите на анализа през 2023 г. не може да се очаква бързо и мащабно подобрение: "Макар инфлационният натиск постепенно да отслабва, ефектите от вдигането на лихвените проценти, икономическото забавяне и все по-закъсващият пазар на труда ще намалят потенциала в тази сфера. Това силно ще повлияе на наситените пазари, в които доминират устройствата от среден и висок клас като Западна Европа и Северна Америка".
На практика наблюденията на Canalys показват едно - в ситуация на икономическа несигурност хората не са склонни да инвестират в устройства, които не са им непосредствено необходими за работа или за основни дейности в живота и които не са качествено по-добри от тези, с които разполагат и в момента.
Затова не е изненада и че Apple става топ производител през Q4 с 25% пазарен дял - устройствата на компанията имат аудитория, която е изключително вярна, а освен това на пазари като този в САЩ телекомите значително субсидират иначе доста високата цена. Samsung и Xiaomi оформят челната тройка, но при устройствата и на двете компании се отчита сериозен спад на търсенето.
Относително позитивни са единствено очакванията за Югоизточна Азия заради възстановяването на икономиката и на туристическата активност в Китай.
При мрежите не е по-добре
Шведският производител на телеком оборудване Ericsson не успя да постигне заложените си цели за приходите в последното тримесечие на 2022 г., съобщава The Register. Причината - операторите не бързат да правят големи инвестиции в 5G заради неяснотата какво следва за икономиката.
Резултатът - 34% по-малка печалба преди данъци на годишна база и почти 25% по-малко от очакваните около 1 млрд. долара за тримесечието. Изпълнителният директор Бьорье Екхолм признава, че в краткосрочен план ситуацията е "несигурна".
Затова и компанията очаква мрежовите оператори "да продължат да използват активите си" с оглед макроикономически неблагоприятните фактори. Както Telecoms.com отбелязва, това означава, че според Ericsson телекомите ще задържат инвестициите си в ново оборудване и ще разчитат на вече закупеното поне в най-близко бъдеще - поне през първата половина на годината.
В отчета на производителя се посочва добър растеж в Индия, който обаче не може да компенсира ограниченото търсене на пазари като Северна Америка. Може да се каже, че проблемите при крайните устройства се пренасят към мрежовото оборудване - 5G тепърва ще разкрива своя голям потенциал, но сегашните му имплементации не са достатъчни, за да накарат както потребителите, така и телекомите да правят скъпи ъпгрейди в сегашната икономическа ситуация.
Докато потребителският 5G сегмент към момента страда от макроикономическата ситуация, от Ericsson насочват погледа си към бизнес потребителите на специфични мрежови решения от пето поколение. Екхолм определя тази част от бизнеса като "голям фактор за дългосрочния растеж" след 2024 г. заедно с лицензионните споразумения в нови области като IoT.
насо
на 25.01.2023 в 12:17:27 #2Avatarx, къде го видя този растеж - при над 10% инфлация, растеж от 0,1% дали е растеж? Много от фирмите не наемат работници, а други говорят за преустрояване на организациите, което обикновенно означава намаляне на персонала.
Avatarx
на 25.01.2023 в 08:39:24 #1#1, какви фалити те гонят?! Икономиката на ЕС показва растеж. А Xiaomi засега поне не са европейска компания. Естествено, че всички ще искат да са независими от фашистката бензиностанция Роzzия