Положението на железниците в Румъния не е никак добро. Всъщност, ситуацията е подобна на България. По подобие на нашата страна, през последните 35 години властите в северната ни съседка омаловажиха железопътния превоз, който се превърна в един от най-комфортните и бързи в Западна Европа. Цифрите, цитирани от местното специализирано издание Club Feroviar потвърждават тезата - едва 633 км от над 10 611 км жлезопътни линии са модернизирани от настъпването на демократичните промени до днес.

Club Feroviar прави преглед на големите железопътни проекти в Румъния и ги сравнява със ситуацията с магистралите през последните 35 години.

Румъния се готви да пусне 300 км магистрали и скоростни пътища през 2025-а

Наша съседка се готви да пусне 300 км магистрали и скоростни пътища през 2025-а

Голяма част от тях ще се строят от една фирма

Броят на километрите модернизирани железопътни линии е наполовина по-малък от този на магистралите и скоростните пътища, по отношение на модернизираните железопътни линии могат да бъдат отчетени само 77 километра през 2024-та година.

Снимка 679417

Източник: iStock

За сравнение, през 2024 г. са пуснати за движение приблизително 195 км магистрали и скоростни пътища. "Всъщност, ако трябва да сме честни, става въпрос за модернизирани само около 54,72 км, защото останалите са работи от типа Quick Wins, което означава връщане на линията към конструктивните параметри, а не модернизиране.

Ако направим проста сметка, излиза, че миналата година са получени три пъти по-малко км модернизирани железопътни линии, отколкото магистрали и експресни пътища", пише Club Feroviar.

"Според данните, предоставени през октомври миналата година от Националната железопътна компания CFR SA по искане на Club Feroviar, Румъния модернизира с европейски предприсъединителни фондове 362,56 км по връзките Букурещ-Констанца и Букурещ-Предел. Със следприсъединителни фондове са модернизирани едва 208,04 км до споменатия момент: Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 и Simeria-Sighișoara", подчертава изданието.

Първият високоскоростен влак, закупен от Румъния през последните две десетилетия, потегля след поръчка за близо половин милиард евро

Първият високоскоростен влак, закупен от Румъния през последните две десетилетия, потегля след поръчка за близо половин милиард евро

Страната се стреми да модернизира около 2200 километра железопътни линии

Към тези проекти се добавят 2,9 км новопостроена железопътна линия до международното летище Анри Коанда в Букурещ, но също така и почти 5 км новопостроена железопътна линия между Голенти и моста Нова Европа от Калафат-Видин. А през 2024 г. са получени още 54,72 км модернизирана железница.

Така в Румъния досега са модернизирани 633,22 км от общата румънска железопътна мрежа от 10 611 км. За сравнение, в края на 2024 г. страната разполага с 1270 км истински магистрали и скоростни пътища в експлоатация на национално ниво.