Милиони години водата си проправя път сред земната повърхност заради природните закони и свое удобство, но не и специално да улесни придвижването на човека. Често се случва пътуването по вода да удължава по време и разстояние транспортирането на хора и товари, а не да го скъсява. И какво да се направи, ако искате да "минете по-напряко и по-бързо"? Прокопайте канал! Такива инженерни съоръжения човечеството изгражда от векове насам.
Източник: Wikipedia
Великият китайски канал: Най-старият и най-дългият
В Китай се нарича Великият канал. И това е напълно заслужено: дължината на изкуствения воден път е 1782 километра. Но името му има и друг смисъл - голямото значение на това съоръжение за страната, всички реки на която текат на изток, към Тихия океан.
Каналът свързва северната и южната част на страната. Но той също така свързва миналото и бъдещето на Китай. Тъй като първият участък започва да се строи през 5 век пр.н.е., а разширяването на канала и неговото подобряване се извършва в продължение на 2 хилядолетия.
Завършен е през 13 век, когато Пекин става столица на Китайската империя. Основната транспортна артерия свързва новия административен център с юга. Широк е от 40 до 350 метра в района на Шанхай , каналът е бил плавателен навсякъде по своята огромна дължина. Той донася на север: риба от източната част на страната; ориз от централните райони; слонова кост и благородни метали - от юг.
Но с появата на железниците каналът се превърна в просто красива туристическа атракция.
Източник: Wikipedia
Коринтският канал в Гърция: Най-тесният и най-късият
Свързва двете гръцки морета - Егейско и Йонийско. Идеята за изграждане на канал през Коринтския провлак се обсъжда още от римско време. Заради това да не се плава 300 км, за да се обиколи полуостров Пелопонес , е било необходимо да се прокопае канал с дължина малко над 6 километра.
На практика този брилянтен план се осъществява чак след 2 хиляди години. Разбира се, правени са многократни по-ранни опити. Но средновековните строителни инструменти не са позволи проектът да бъде реализиран. Европейският дългосрочен строеж е завършен едва в края на XIX век. И дори тогава строителството се е смятало за много трудно.
Още един век след това каналът е имал голямо икономическо значение. Днес това е едно от любимите места за туристи в Гърция . Представете си тесен канал (широк само 25 м), обграден от каменни стени с височина 76 метра. Ефектен от всякакъв ъгъл: отгоре е тясна ивица вода с тюркоазен цвят, отдолу - изкуствени стени, насочени нагоре. Движението по най-късия канал в Европа е еднопосочно.
Източник: iStock
Суецкият канал: Най-известният и най-важният
Най-разпознаваемият в света, своеобразна граница между два континента - Африка и Евразия. Водната артерия с дължина 163 км свързва Средиземно и Червено море. Значението на този транспортно съоръжение се е разбирало още в древни времена - всички египетски фараони са участвали в създаването на канала. Затова и каналът, който свързва Нил и Червено море, се е наричал Каналът на фараоните.
Второто раждане на канала е свързано с колониалното съперничество на европейските сили за Египет. Строителството продължава повече от 10 години и за него са написани много увлекателни книги. През 1869 г. на официалното откриване на канала присъстваха представители на всички европейски императорски къщи, първите лица на държавите, което подчертава важността на обекта.
Главната награда в борбата за влияние в региона е Суецкият канал. Всички локални войни и конфликти от миналите два века са се водили за контрол на този воден път. Днес той принадлежи на Египет, като се превърна в основен източник на доходи за страната. Грандиозната структура все още се смята за най-важния воден търговски път в света. Всеки ден през него преминават около 50 кораба. Повече от 10% от световното корабоплаване се извършва през канала, който отдавна се смята за забележителност от световна класа.
Източник: iStock
Панамският канал: Свързва океаните
Конструкцията на века, шедьовър на инженерството, осмото чудо на света - по отношение на този изкуствен воден път са използвани всякакви епитети. И всички те са прави. Дори 100 години след откриването му този обект се смята за един от най-трудните стоежи в историята на човечеството.
Планински терен, покрит с дълбоки блата и непроходима джунгла, Панамският провлак е една от най-трудните в геоложки аспекти части на земята. Строителите е трябвало да преминат през 6 огромни геоложки разлома и 5 зони на вулканична дейност. В допълнение - тропически дъждове, висока влажност и свързана с климата жълта треска. За началото на миналия век обемът на решените инженерни проблеми изглежда фантастичен. Особено ако вземете предвид сложната система от водосборни механизми и шлюзове.
Каналът, който свързва Тихия и Атлантическия океан и има голямо геополитическо значение, е открит през юни 1920 година. Днес каналът обслужва над 140 морски маршрута. През повече от 80-те километра изкуствен воден път годишно преминават до 18 хиляди кораба.
Източник: Wikipedia
Канал дю Миди: Най-старият в Европа
240 км воден път свързва Гарона, най-голямата река на района на южния френски регон около гр. Тулуза, със Средиземно море. От всички съществуващи канали за водни доставки на стоки и хора в Европа, този е най-старият. Открит е през 1681 г. и оттогава движението по него не спира. През XVII-XIX век тук се превозват предимно селскостопански продукти, както и поща.
Сега се използва от туристически лодки и развлекателни лодки. Бреговете на канала са украсени с древни мостове и са засадени с дървета, които образуват романтични тунели. А самият канал е включен в списъка на паметниците на ЮНЕСКО със статут на инженерен шедьовър от 17-ти век.
Източник: Wikipedia
Беломорканал: Рекордно кратко строителство
Трудно е да си представим, но руският Беломорско-Балтийскии канал - воден път от Онежкото езеро до Бяло море е построен за... 21 месеца. Дължината от 227 км с ширина 36 м и дълбочина 4 м и дори с 19 шлюзови прегради - огромно количество работа за рекордно кратко време. И е завършен за по-малко от 2 години за сметка на много животи и изцедените до крайност сили на затворниците от трудовите лагери, създадени след Октомврийската революция в Русия.
Водният път свързва северните и централните райони на страната. През 30-те години на миналия век целият свят знаеше за изграждането на канала, европейски и американски вестници пишат за него. Шоковата работа на осъдените беше оценена и от властта в Съветска Русия. След завършването и откиравнето на канала са освободени над 12 000 затворници, на около 60 000 са намалени присъдите.
Днес Беломорканал продължава да работи, пише votpusk.ru. Той е част от единната дълбоководна система на Русия, която свързва 5 морета. В световната история той завинаги ще остане явление от отминалия век. За туристите каналът е воден път през островите на руския север и изключителен паметник на културата.