Днес е третият ден, в който продължават опитите да се откопае заседналия контейнеровоз Ever Given от Суецкия канал, но по всичко личи, че усилията ще продължат още почти седмица, след като администрацията на плавателния участък обяви, че той ще бъде отпушен най-рано през идната сряда. Причината е, че не е толкова лесно да се измъкне кораб с тегло от над 200 хил. тона.

Така след като през миналата година веригите на доставки бяха затворени заради мерките срещу коронавируса, днес понасят нов неочакван удар, който вече засегна търговията със стоки като петрол, автомобили, жито и други. Същевременно опашката от чакащи да преминат плавателни съдове надхвърли 250 спрямо почти 190 в сряда.

Но има и друга несигурност. Даже и корабът да бъде измъкнат в сряда, не е ясно дали няма да има необходимост от сериозен ремонт на него или на самия канал, както и нужда от разтоварване на товара му. Ако се стигне до подобен сценарий, спирането на корабоплаването ще отнеме още по-продължителен период от време.

Така, за да избегнат задръстването, много плавателни съдове вече се пренасочват от Суецкия канал към най-стария им маршрут, при който заобикалят цяла Африка. Това значително удължава пътя и времето, необходимо за осъществяването на доставките, което вече започна да се отразява на цената - доставката на контейнер от Китай до Европа скочи четирикратно спрямо година по-рано, тенденция, която се влошава и от дефицита на контейнери глобално.

Този ход вече беше предприет от китайската компания HMM, но гигантите в корабоплаването Moller-Maersk и Hapag-Lloyd също обмислят обходни маршрути, предаде Bloomberg. И калкулациите показват, че блокирането коства на търговията 400 млн. долара на час.

Цената на превоза не е единствената, която ще нарасне заради спирането на плаването в Суецкия канал. То блокира търговията с около 2 млн. барела петрол дневно, сочат данните на Braemar, както и обмена на желязната руда и други материали и готови продукти, в резултат на което производителите глобално започнаха да изпитват дефицити. А недостигът на стоки означава увеличаване на цените.