Когато си помислим за Ирландия, първите неща, които ни идват наум вероятно са зелени поляни, тъмна бира и...ирландските пъбове. Едва ли има много хора, които никога през живота си да не са стъпвали в ирландски пъб, независимо в коя част на света се намират.
Най-големият износ на Ирландия е нейната "култура на пиене". Това е и един от най-успешните бизнес модели в света.
В почти всеки град в Америка, Европа и Азия има ирландски пъбове. Те изглеждат по сходен начин, така както изглеждат и в Дъблин. Предлагат еднакво ирландско меню и типичната ирландска бира. И почти винаги са пример за успешен бизнес.
"Ирланските пъбове имат глобално разпространение, което е на второ място в света след китайските ресторанти, пресичайки както културни, така и географски граници", пише Бил Барич в книгата си "A Pint of Plain".
И наистина, пиейки Guinness в ирландска кръчма, под акомпанимента на известните навсякъде ирландска музика и песни, в тези пъбове човек все едно се намира в Ирландия, дори да е в София, в Ню Йорк или някъде в Монголия.
Повечето от пъбовете имат едни и същи интериор: ламперия от тъмно дърво, удобни зелени кресла, може би галски знак или снимка в рамка на Джеймс Джойс и на наливен Guinness по стените. Футболни мачове, излъчвани от големи тв екрани и ирландска музика в изпълнения на живо или на запис. И още нещо - ирландските пъбове в повечето случаи са пълни с весели и доволни клиенти.
Как е създаден успешният бизнес модел?
Водещото тук е чувството за автентичност. Да, ирландските имигранти са наистина много, особено в САЩ, ирландската музика е популярна и харесвана в много държави, ирландската бира също, дори и непретенциозната, но вкусна храна. Тези неща определено допринасят за успеха.
През последните три десетилетия обаче бумът на ирландските пъбове по света се дължи до голяма степен на партньорството между гиганта Guinness и Irish Pub Company, които в колаборация помежду си създават бизнес, който е специализиран в изграждането на ирландски пъбове по света.
Компанията Irish Pub Company и нейните конкуренти, включително Ol Irish Pubs Ltd. и Love Irish Pubs, успяват да създадат толкова успешен бизнес модел, че той вече е имитиран и последван от стотици други по-малки търговци, отварящи "ирландски" кръчми, в която и да е точка по света.
Най-добрите пъбове обаче, независимо дали са държани от ирландски емигранти или не, работят с въпросните компании. Те им доставят основите на дизайна и ги снабдяват с всичко - от мебели до осветление, сувенири, картини и музикални инструменти.
Кой е бащата на ирландския пъб?
Архитектът от Дъблин Мел МаКнали създава Irish Pub Company през 1990-а година, след като прекарва десетилетие в изучаване на структурните елементи на популярните барове в родния си град, отбелязвайки правилно, че скокът в туризма в Ирландия вероятно ще създаде пазар и в други страни с "култура на пиене" в ирландски стил.
Компанията майка на Guinness - Diageo, от своя страна осъзнава възможността за по-нататъшно по-масово разпространение на марката си, подписва договор с другата компания. Така е създадена и "концепцията за ирландски пъб" по целия свят.
Бизнес моделът се оказва изключително успешен, като само в Европа между 1992-а и 1999-а година са открити над 2000 ирландски пъбове. След началото на новото хилядолетие те се разширяват в над 53 държави по света - от Москва до Канада и Ирак.
Именно ирландските пъбове се оказват важната и незаменима връзка между Ирландия и нейните хора с останалия свят - те са един своеобразен портал към Ирландия. А останалото, както се казва, е история. И много наливна Guinness.