Ема Джантиско и Дилън Мартън бяха блокирани на летището в Мюнхен в продължение на три дни, след като технически проблеми на една от американските авиокомпании изтриха техните резервации за полети над седем пъти. Ирен Ортега прелетя през целия свят, за да търси изчезнала чанта и нейното съдържание на стойност 4000 долара, изгубена по време на полет от Франция до Германия.

Самолет на Delta, пълен с пътници, беше принуден внезапно да спре на пистата, защото самолет на American Airlines пресече пътя му - един от многото инциденти, разминали се на косъм, случили се на летищата тази година. Всичко това и още много доведе до това летенето със самолет все по-често да се превръща в кошмар, пише Business Insider.

Списъкът с истории за кошмарни пътувания в последно време продължава до безкрай. Историите няма как да останат нечути, благодарение на платформи като TikTok и статии за неуспешни пътувания, видими в целия свят.

От изменението на климата до по-малко излитащи полети, Business Insider разговаря с четирима авиационни експерта, които споделиха  защо 2023 година е кошмарна за пътуване със самолет. Според тях, за жалост, ситуацията едва ли скоро ще се промени.

"Може да се каже, че сме свидетели на "перфектната буря", която превърна пътуването със самолет до неприятно и мрачно изживяване за голям брой пътници", споделя пред изданието Джо Швитерман, авиационен експерт в университета DePaul.

Air Belgium прекрати всички полети: Какви права имат пътниците?

Европейска авиокомпания прекрати всички полети: Какви права имат пътниците?

Авиооператорът не успява да възстанови предплатените суми на никой засегнат от решението

Авиационната индустрия изпитва остра липса на пилоти, ръководители на въздушно движение и механици

Катлийн Бангс, бивш търговски пилот и говорител на уебсайта за проследяване на полети FlightAware, казва, че авиокомпаниите се борят с недостиг на пилоти и това е битка, която вероятно ще продължи с години. Ситуацията до голяма степен е резултат от пандемията от Covid-19. През 2020 година авиокомпаниите предложиха на пилотите ранно пенсиониране и същевременно спряха обучението на нови пилоти.

И така днес вече няма достатъчно пилоти, които да отговорят на търсенето. Проблемът е още по-сериозен сред регионалните превозвачи, затова и има все по-малко полети на по-малки вътрешни дестинации. ​

Снимка 635295

Източник: iStock by Getty Images

Хелън Бекер, анализатор на Cowen, изчислява, че само в САЩ около 10 000 пилоти са напуснали работата си след пандемията. Проблемите обаче не свършват с пилотите. Дийн Хедли, авиационен експерт в Wichita State University и издател на Airline Quality Rating, коментира, че недостигът на ръководители на въздушно движение е друг проблем, пред който е изправена световната авио индустрията.

"Системата за контрол на въздушното движение в САЩ изпитва огромен недостиг на персонал. Честно казано, в контролните кули в момента е страшно", казва Хедли.

Без ръководители на въздушно движение авиокомпаниите трябва да съкратят полетите. Освен това, някои експерти смятат, че скокът в случаите на неизпълнение между търговски самолети на САЩ е резултат от пренатоварен и недостатъчен персонал в контролните кули. В Европа положението не е много по-различно.

И ако недостигът на пилоти и ръководители на въздушния трафик не е достатъчен, има и друг недостиг и то на земята - механиците.

"Имаме огромен недостиг на квалифицирани механици на самолети. Просто нямат хора, които да поддържат самолетите", казва Хедли.

Точно както при ръководителите на въздушно движение и пилотите, последствието от недостига на механици е по-малкото полети.

Хаос от турсти по летищата през летните отпуски: 10-те европейски летища, на които полетите ще са най-засегнати

Хаос от турсти по летищата през летните отпуски: 10-те европейски летища, на които полетите ще са най-засегнати

Броят на туристите по европейските летища може да надхвърли нивата от преди пандемията

Настоящите служители не са доволни от условията на труд

Много от хората, работещи като пилоти, стюардеси, ръководители на въздушно движение и на какви ли не още позиции в авиацията не са доволни от условията на труд. Това доведе до големи стачки тази година и е основна причина зад хаоса при пътуване, който изпитват пасажерите по целия свят.

Авиокомпаниите са изправени пред чести проблеми със синдикатите и служители, които напуснаха, защото не им се плаща достатъчно. Това се отрази особено силно на полетите в Европа. През първата половина на тази година The New York Times съобщи, че работническите стачки са причинили закъснения или отмяна на десетки хиляди полети и влакове на Стария континент.

Междувременно САЩ са изправени пред подобни предизвикателства. През август стюардесите на American Airlines гласуваха за предстояща мащабна стачка. Ако тя се осъществи, това ще засегне стотици хиляди пътници, пресмятат експерти.

Снимка 628567

Източник: iStock by Getty Images

Сякаш никой не беше подготвен за бума на пътуващите тази година

В сравнение с 2019 година, днес няма достатъчно пилоти, които да управляват самолетите, няма достатъчно ръководители на въздушното движение, които да насочват самолетите, няма и нужния брой механици, които да ги поправят, когато се развалят. А на този фон има наистина много хора, които искат да летят. 

"В началото на 2023 година имаше вяра, че това ще бъде година на едно голямо и безпроблемно пътуване със самолет", казва Пол Чарлз, основател и главен изпълнителен директор на туристическата компания The PC Agency.

Пътуването обаче далеч не минава безпроблемно. Според експерти една от най-големите причини за това е, че авиокомпаниите и летищата не са били подготвени за обема на пътниците.

През 2019 година 4,5 милиарда души по света са използвали редовни полети.

До края на тази година се очаква да летят около 4,35 милиарда души - повече от 95% от нивата преди пандемията, според Международната асоциация за въздушен транспорт.

Когато толкова много хора летят в система, която не може да се справи с този обем, резултатът е хаос. А за да решат дилемата с големия обем пътници и ограничения персонал, много авиокомпании започнаха да разчитат на по-големи самолети и да предлагат по-малко полети.

В същото време Федералната авиационна администрация (FAA) изчислява, че тази година се е увеличило неконтролируемото поведение на пътниците в сравнение с 2019 година. Към 24 септември е имало 1529 документирани случая на необуздано поведение в сравнение с общо 1161 случая през 2019 година - само в САЩ.

Според FlightAware през 2023 година процентът на анулиране на полети е 1,5%, на забавяне е 22,6% и на средно закъснение на полет - 53 минути.

Екстремните климатични явления също водят до различни предизвикателства

Свързаните с екстремното време събития са част от проблемите, тъй като лошото време често води до закъснения и отмяна на полети. Както учените са прогнозирали доста отдавна, един фактор от климатичната криза е увеличаване както на честотата, така и на интензивността на лошото време. Наводненията и бурите стават все по-чести и по-чести, така както и екстремните температурни колебания.

Това не са нови предизвикателства за авиационната индустрия, но те техния интензитет я затруднява.

През юли гръмотевични бури по източното крайбрежие на САЩ засегнаха около 48 000 полета на United Airlines. Междувременно, когато части от Германия бяха наводнени това лято, стотици пътници бяха блокирани в самолетите, а десетки на европейските летища, когато много полети бяха отменени.

Проблемите са много и със сигурност трябва час по-скоро да бъдат разрешавани. Един по един. Защото и независимо от всичко, хората ще продължат да летят. Въпреки хаоса.

Най-голямата стачка в Германия от десетилетие ще парализира страната. Полети от и до България също са отменени

Най-голямата стачка в Германия от десетилетие ще парализира страната. Полети от и до България също са отменени

Ще бъдат засегнати и много сектори