В светлината на най-голямата стачка в един от най-големите нискобюджетни авио-превозвачи - Ryanair, темите свързани с авиокомпаниите стават изключително актуални.

Сега ще разгледаме някои неща свързани с компаниите, превозващи пътници по въздух. На първо място ще погледнем към някои факти, които може би са слабо известни, дори и на редовните пътници. Разбира се, това не е случайно. Някои от тези неща умишлено се "пазят в тайна", или най-малкото не им се дава гласност от авиопревозвачите.

Ето и някои от тях:

Масичките пред вас са изключително мръсни

Обикновено времето между полетите е крайно недостатъчно, за щателно изчистване на самолета. Ето защо масичките пред вас е много вероятно да са много мръсни и пълни с бактерии.

Според изследвания на микробиолози, наети от Travelmath, са били открити средно 2 155 колони от бактерии на инч на тези масички. За сравнение, на копчето за вода в тоалетната на самолетите те са били "едва" 265 на квадратен инч.

Самолетът ви най-вероятно не е толкова нов, колкото си мислите

Често хората си мислят, че летят в нови самолети. Това обаче е много рядко. Обикновено по-малките компании купуват от по-големите техните стари летателни апарати, срещу разбира се по-ниски цени. Шансът да пътувате в самолет изминал милиони километри е много голям.

Възможно е самолетът да свърши горивото

Според авиационни изследвания, самолетите невинаги зареждат пълни резервоари за гориво, защото така увеличават теглото си, което пък води до допълнителни разходи.

На 24-ти август 2001 година, по време на полет номер 236 на Air Transat от Торонто до Лисабон, следствие на изтичане, самолетът свършва горивото докато лети над атлантическия океан.

За щастие пилотите успяват да го приземят аварийно на най-близкото летище на Азорските острови, благодарение на помощта на малък генератор за аварийни нужди, който превръща съпротивлението на въздуха в електричество, достатъчно за да подсигури основните системи, даващи достъп на пилотите до управлението на самолета. Тази система се нарича накратко RAT.

Кислородните маски не издържат твърде дълго

В началото на всеки полет, стюардесите дават указания на пътниците как да ползват в случай на нужда жълтите кислородни маски. В случай на нужда обикновено става въпрос за разхерметизиране на самолета.

Някога обаче, чудили ли сте се как работят тези маски и за колко време предоставят кислород на пътниците? Отговорът може да не ви хареса. Тези маски подсигуряват достъп до кислород от специални устройства за кислород от генератори разположени над главите на пътниците. Те обаче са достатъчни за подсигуряване на кислород в рамките на между 14 и 20 минути, в които се предполага, че пилотите трябва да слязат на височина с нормален за свободно дишане въздух.

Вратата на тоалетната не се заключва наистина

Тоалетните в самолетите са малки, но определено не са толкова "частни" и неприконсовени, колкото си мислите. Повечето от тях могат да се отворят отвън, дори и когато са "заключени". Разбира се това е направено от съображение за сигурност. И все пак имайте едно наум, когато ги ползвате.

Членовете на екипажа също си почиват

Някога чудили ли сте се къде отпочива екипажът на един самолет по време на дългите презокеански полети? На самолети като Boeing 777 и 787, предвидени за подобен род дълги полети има скрити от погледите на пасажерите спални.

В тях членовете на екипажа могат да починат малко. И макар спалните помещения да са доста просторни, едва ли някой забелязва често входовете пред тях. За да се качат до тях, членовете на екипажа се изкачват по много тесни стълби, прикрити зад врата, обикновено в края на самолетите.

Помещенията позволяват до осем члена на екипажа да подремнат набързо.

Някои от най-сигурните авиокомпании?

Въпреки спорадични инциденти, върху които се отделя твърде много медийно внимание, самолетният транспорт продължава да е най-сигурния начин за придвижване от една държава към друга.

А сега ще погледнем и към някои от най-сигурните авио-компании в света, попадащи в топ 20 на авторитетни издания. Класацията е направена въз основа на проучване на 425 превозвача от целия свят:

SAS

Скандинавската компания, в момента е национална авиокомпания в Дания, Норвегия и Швеция. Основана през 1946-та година последния инцидент с нея, се случва през 2001-ва година.

Singapore Airlines

Компанията е определена, като втората най-добра авиокомпания в света. Името й, не се е свързвало с инцидент от 2000-та година насам.

Swiss International Air Lines

Основана през 2002-ра година, от останалите части от фалиралата Swissair, компанията става съставна част от аерофлота на немската Lufthansa Group. Swiss не е претърпявала инциденти в историята си.

United Airlines

Компанията придобива настоящата си форма през 2012-та година, след обединението на United и Continental airlines. United и не е претърпявала инцидент от над 20 години насам.

Virgin Atlantic

Основана от милиардера Ричард Брансън през 2012-та година, 49% от авиокомпанията става собственост на базираната в Атланта - Delta Air Lines. Virgin Atlantic не е претърпявала фатални инциденти в историята си.

Virgin Australia

Австралийското подразделение на компанията на Брансън е било основано през 1999-та година, като нискобюджетен авиопревозвач, наречен Virgin Blue. През 2011-та година, компанията е преименувана на Virgin Australia. Липсват фатални инциденти, свързани с нейното име.

Qantas

Австралийската Qantas, неизменно присъства в класацията на най-сигурните авиолинии по света. В 96-годишната си история компанията никога не е претърпявала фатални инциденти, свързани с нейни самолети.