Ако поемете на югоизток от Мексико сити, след около 4 часа ще стигнете в град Акултзинго. Това е обедняло, прашно малко място, сгушено срещу назъбените върхове на Сиера Мадре. Повечето от жителите му се прехранват, като обработват земята. Отглеждат царевица и авокадо, а също говеда и свине.

Освен това ограбват влакове. Много влакове. Толкова много, че всъщност Акултзинго не е само столицата на влаковите обири на Мексико, но вероятно и на света, разказва Bloomberg.

Само през изминалата година са извършени 521 нападения срещу товарни влакове в града. Част от тези инциденти не приличат на дребните престъпления, наблюдавани в по-големите градове на Северно Мексико - вандалско нападение срещу влака или кражба на железопътните знаци.

Това са хладнокръвни, внимателно обмислени и планирани акции, които често започват с нискотехнологичен трик, датиращ от епохата на Дивия Запад - натрупване на купове камъни по релсите - и включват малки армии от крадци, които се спускат на групи към дерайлиралите вагони, за да отмъкнат плячката.

Те задигат текила, обувки, тоалетна хартия, гуми и всичко, до което могат да се докопат. При едно от най-тежките нападения са дерайлирани десетки вагони на няколко километра източно от Акултзинго, което причинява на железопътния гигант GMexico Transportes повече от 15 млн. долара загуби.

А в офисите на Mazda Motor в Мексико сити мениджърите са толкова потресени от новината за свалените и отмъкнати части от автомобилите на компанията, че решават следващите превози в района да се извършват по магистралата. Според експерти това увеличава с 30% разходите им за транспорт.

Огромният брой нападатели сериозно превъзхождат силите за сигурност, а чувството за безнаказаност преобладава в района. "Проблемът се влошава непрекъснато", твърди анализаторът на политическия риск Алехандро Шулман, който оглавява консултантската фирма EMPRA в Мексико Сити.

Това екстремно беззаконие кара някои наблюдатели на Мексико понякога да се чудят дали не е една провалена държава, която се мъчи да управлява цялата си територия. Убийствата са на рекордно високи нива. Отвличанията също се увеличават.

Обуздаването на тези престъпления скоро ще бъде задача на популисткия лидер Андрес Мануел Лопес Обрадор, който категорично спечели президентските избори отчасти заради обещанието си да възстанови закона и реда.

Но бумът на влаковите обири подчертава колко трудна ще бъде тази задача. Този феномен се появява скоро след като федералните власти успяха да се справят с друга престъпна вълна - тази на пазара на горива - която се наблюдава в същата част на страната.

Веднага щом някои от хуачиколеросите (както са наричани тези банди) са изгонени от бизнеса с откраднати горива, те се насочват към влаковите обири, създавайки усещането за ситуация, подобна на уестърн.

"Видяхме мутация в организираната престъпност", казва Бенджамин Алеман, ръководител на железопътния регулатор на страната.

Панчо Виля

Може би е изненадващо да разберем, че все още съществуват професионални обирджии на влакове. Разцветът им е през 19 век, когато фигури като Джеси Джеймс и Бъч Касиди си спечелват славата на легенди след множество обири в американския Запад. Няколко десетилетия по-късно младият каудильо Доротео Аранго - по-известен като Панчо Виля - тероризира железопътните инженери от другата страна на Рио Гранде.

Обирите до голяма степен останават в историята, тъй като влаковете станават по-бързи и следователно по-трудни за нападане. В днешно време е трудно дори да проследите данните за влакови обири в по-голямата част от света. На от страните, поддържащи подобни данни, Мексико отчита най-голям брой, според компанията Sensitech, която наблюдава логистиката на веригата за доставки.

Това избухване е съсредоточено предимно в югоизточната част на страната - в щата Веракруз, където се намира Акултзинго, и в съседния щат Пуебла. Всички предпоставки са налице: невероятна бедност, планините осигуряват естествено прикритие и постоянно снабдяване с товари, предназначени за износ. Всичко това се изсипва право в сърцето на района по пътя към близкото пристанище във Веракрус.

Когато бандите не натрупват камъни по релсите, те дерайлират влаковете, като саботират спирачките им - техника, която може да причини още по-тежки катастрофи и наранявания. Те канят и жителите на града да участват в споделянето на плячката. Така хем си спечелват лоялността им, хем си осигуряват допълнителна защита от полицаите и войниците, заплашващи да стрелят по тях.

Видеоклиповете, заснети от местни медии, показват една и съща картина, която се повтаря отново и отново: десетки хора нахлуват в дерайлирал влак като колония от мравки, докато числено превъзхожданите полицаи гледат безпомощно.

"Социална справедливост"

Не е трудно да убедите местните да се присъединят. Както хората, вдигнали оръжие срещу военните в съседния щат Чиапас преди 2 десетилетия, много от тях се чувстват пренебрегнати от политиците в Мексико Сити.

"Общностите твърдят, че богатите стават все по-богати, а бедните все по-бедни. Така че това е социална справедливост", казва експертът Шулман.

Може би, но за корпоративно Мексико това се превръща в нарастващо главоболие. Едуардо Солис, ръководител на асоциацията на автомобилната индустрия в страната, определи ситуацията като "просто неприемлива".

А Audi, която изпраща по 3300 автомобила на ден до пристанището на Веракруз от завода си в Пуебла, заяви, че кражбите имат "голямо влияние" върху операциите й по разпространение. "Всяка кола, която правим, има клиент, който я чака", припомниха от германския автопроизводител.

Все още няма официални оценки за икономическите загуби, но според Шулман разходите могат да се видят в неща като нарастващите цени на товарите и застрахователните разходи. Те се забелязват и в начина, по който правителствените и железопътните оператори са принудени да продължават да харчат повече за сигурност в района.

А решението на Mazda да превозва някои от автомобилите си по магистралата може да не се окаже много дългосрочeн вариант. Ръководителят на асоциацията на превозвачите с камиони в Мексико Енрике Гонзалес наскоро успя да се срещне с новия президент Лопес Обрадор.

Пред него Гонсалес настоява да бъде назначен специален прокурор, който да се бори с обирите по магистралата. Камионите в страната са нападани денонощно, оплака се бизнесменът.