След дългата пандемия и двегодишната стагнация, светът на модата най-накрая може да си отдъхне. Хората се върнаха към социалния си живот и започнаха да подновяват гардеробите си. Но сега на хоризонта се задава нов "злодей" - инфлацията. Дали това означава, че дрехите ще поскъпнат през следващите месеци?

Повечето европейски държави вече официално се движат към двуцифрена инфлация, показват данните на Евростат. Дори рекордьорът по ниска инфлация - Франция, отбеляза нов връх от 6.08%. През септември инфлацията в еврозоната стигна стряскащите 10%, а прогнозите на Statista и Международния валутен фонд сочат, че потенциално тежката енергийна зима на Стария континент допълнително ще влоши тези показатели.

В България положението също не е розово. Официално инфлацията мина 14%, но мнозина се страхуват, че реално тя е още по-висока. Притеснението идва на фона на новите данни от Националния статистически институт, които показват 42.5% ръст на цените на продукцията спрямо миналата година. В хранително-вкусовата промишленост увеличението е над 25% спрямо миналата година по същото време. При някои производства поскъпването достигна почти 100% и се прехвърли към крайната цена за потребителите. Повишената стойност на горивата и газта, и съпътстващите проблеми, свързани с енергийната криза, също удариха по джоба на българина.

Какви дрехи се търсят най-много

С колко ще поскъпнат дрехите? Бързият отговор е "с не по-малко от 3%" или поне това сочат данните от годишния доклад на компанията The Business of Fashion. На Стария континент покачването на цените в средния клас дрехи е над 10%. Именно този сегмент е най-силно притиснат от ниското търсене, което съпътстваше пандемията през 2020 и 2021 година. Новият тренд е да се купуват предимно дрехи с най-висока отстъпка, без значение от тяхната марка.

Едновременно с това се отчита ръст в луксозния сегмент. В него повишаването на цените е почти незабележимо, но търсенето е значително - с 20% повече в световен мащаб, а в Европа - с 5%. Едно от възможните обяснения на този феномен е, че все повече хора, които доскоро са работили от вкъщи, се завръщат в офиса и искат да изглеждат максимално добре.

Време е за аутлет и second hand

Цените в света на модата вече растат и ще продължават да растат, затова много хора, не само в България, преоткриват аутлет и дрехите втора ръка. Един от лидерите на кръговата мода у нас, Remix, реализира инвестиция от 20 милиона лева в логистичен център в с. Равно Поле с цел да отговори на новата действителност на модния пазар. От компанията съобщават за потенциална възможност за обработка на над 60 000 артикула на дневна база и отчитат хиляди поръчки всеки ден. Центърът работи в крак с новата Стратегия на Евросъюза за устойчивите текстилни изделия, която цели удължаването на живота на дрехите и повторната им употреба.

За да държат средни цени на продуктите без промяна за крайния потребител, редица световни брандове предлагат все по-големи отстъпки. Но когато става дума за наистина изкушаващи намаления, търговците на кръгова мода отново са крачка напред. Продуктите на Remix като дънки, блузи, рокли и дори обувки са с отлично качество и огромни отстъпки, които дават възможност на модерния човек не само да обнови стила си, без да нарушава бюджета си, но и да се погрижи за околната среда като се включи в кръговата мода и кръговата икономика.