Повече от 4 години, след като е въведена в експлоатация новата писта за излитане и кацане, никой не се интересува, че има опасност за полетите на Летище София, предупреждава бившият ръководител полет в ДП „Ръководство на въздушното движение" Радослав Ганев.
Ето какво написа той до Money.bg:
На 31 Август 2006 г. Летище София въвежда в експлоатация нова писта за излитане и кацане. Няма никаква реакция от страна на ръководството на ДП „Ръководство на въздушното движение" (ДП РВД), въпреки че новата писта е изместена североизточно и практически няма никаква видимост към летателното поле и маневрената площ. Независимо от съвременната пистова система, кацането и излитането от летище София до този момент се извършва с повишен риск от възникване на инциденти поради нехайството на ръководството на ДП „Ръководство въздушно движение". Съвсем закономерно последваха и много сериозни инциденти, които можеха да завършат с трагична катастрофа.
Важно е да се отбележи, че на 4 октомври 2007 г. на заседание на Министерския съвет е определен за обект с национално значение изграждането на новата летищна контролна кула София. Според документ на Министерството на транспорта (МТИТС) „Цели на администрацията в областта на транспорта за 2010 г." през декември 2010 г. трябваше да се извърши първата копка от строителството на нова летищна контролна кула. Оказва се обаче, че въпреки решението на Министерския съвет, въпреки целите на настоящата администрация на МТИТС, документацията за провеждане на процедура за избор на изпълнител на строежа все още не е готова.
По този повод на 28 април 2010 г. пуснах доклад с рег. №13-00-298 до г-н Александър Цветков - министър на транспорта информационните технологии и съобщенията за сериозните закъснения и нередности по два от най-важните проекти в ДП „Ръководство на въздушното движение".
Един месец след моя доклад реакцията на МТИТС беше следната: на поста генерален
Директор на ДП „Ръководство Въздушно Движение" беше поставен г-н Диян Динев, "дясната ръка" на уволнения за „несправяне с работата" бивш генерален директор Емануил Радев. Лявата ръка на Емануил Радев, зам.-генералния директор на предприятието г-н Ангел Рачев продължава да е на поста си.
Ето и вторият проект. Договорът за новата софтуерна система SATCAS, който беше подписан през 1999 г. с краен срок за внедряване 7 октомври 2003, беше почти "окончателно" завършен през 2008 г. Оказа се обаче, че е необходимо да се платят допълнително средства, тъй като за 8 години експертите в предприятието не успяха да уточнят добре изискванията, които имат към фирмата изпълнител. Така бяха платени 9 млн. евро допълнително за смяна на операционната система под, която работи "новия софтуер".
На какво се дължи този огромен кредит на доверие към служители, които са проявили крайно нехайство в работата си през годините? Защо служител, който е поставил на дневен ред болезнени въпроси е наказан да не работи в предприятието?
Това са въпросите, на които търси отговори бившият ръководител полети. За не го не е без значение, въпреки че е напуснал по собствено желание системата, как се управлява важна за транспорта държавна структура - ДП "Ръководство на въздушното движение". Това е предприятие на извънбюджетна сметка и е тясно свързано с националната сигурност на България.
Money.bg пердоставя възможност да бъдат изложени и други гледни точки по темата. Важното е излитането и кацането на Летище София да е напълно безопасно!
SuperHero
на 13.04.2014 в 23:53:21 #27Той е SuperHero. Той беше тук. Той е нещо средно между човек, машина , джедай, Доктор Дулитъл и РП. Той е винаги някъде тук, или там готов да помогне... Той носи часовника на Юрий Гагарин. http://pan.bg/view_article-59-22444-Priznanie-za-nash-avioinzhener.html
SuperHero
на 13.04.2014 в 23:50:02 #26Той е SuperHero. Той беше тук. Той е нещо средно между човек, машина ,джедай, Доктор Дулитъл и РП. Той е винаги някъде тук, или там готов да помогне... Той носи часовника на Юрий Гагарин. http://pan.bg/view_article-59-22444-Priznanie-za-nash-avioinzhener.html
rp
на 13.12.2011 в 14:01:53 #25Авторът на статията никога не е бил ръководител полети, защото не си е издържал изпитите за това. Бил е помощник, и то помощник назначен с връзки, едно пуснато отгоре комунистическо протеже. Винаги се е отличавал с конфликтност и интриганство. Той няма трудови навици и с него е невъзможно да се работи, защото освен липсата на знания е психично лабилен , дига скандали, не спазва правила и дисциплина.
РадославГанев
на 26.01.2011 в 22:37:26 #24Здравейте, Днес получих отговор от МВР, който може да се види на: [url] aviobg.blogspot.com/2011/01/blog-post_26.html [/url] За пореден път пожелавам на всички колеги професионални успехи и лично щастие. Искрено се надявам скоро отново да имам възможност да работя с вас.
РадославГанев
на 14.12.2010 в 13:58:50 #23****************НАРУШЕНИЯ И ВИНОВНИ НЯМА******************* Цитирам Кирил Кирилов от дискусията, която се води на адрес: http://www.bank-bg.com/letishte-sofiya-bez-kula-za-upravlenie-na-poleti.html ************************************************************ "Споменатите хора сами се дискредитираха още с назначаването им. В началото на следващата година трябва да се появи доказателството ! Пиша трябва, защото може да не бъде оповестено в публичното пространство, а да си остане вътре в РВД." ************************************************************ Доказателствата не се появяват, те се откриват от съответните органи. Необходими ли са обаче повече доказателства за факта, че от 2006г. до сега строежа на нова контролна кула не е стартирал? Факт ли е констатацията на експертите от специализираното звено за разследване на авиационни произшествия, че: „Работно място Кула на летище София не съответства на новата инфраструктура на летище София, с което се създават реални условия за повишаване нивото на риска при управление на движението по маневрената площ на летището.“? Парадокс в случая остава проверката на служба Инспекторат към МТИТС, с изразеното мнение, че НАРУШЕНИЯ И ВИНОВНИ НЯМА. Нещо повече, комисията дори не се беше запознала с „Окончателен доклад.....“. От мен беше изискана информация, кога са се случили тези инциденти, за които съм споменал в първоначалния си доклад. Аз вече сигнализирах на г-н Камен Кичев, че в ДП РВД се злоупотребява с името му, което значително подронва авторитета му. Иска ми се и вярвам, че Г-н Камен Кичев не е дал повод за това. Г-н Александър Цветков също е бил информиран по този въпрос. Все пак остава смущаващата констатация на Инспекторат към МТИТС по дискутирания проблем: ****************НАРУШЕНИЯ И ВИНОВНИ НЯМА*******************
РадославГанев
на 10.12.2010 в 19:26:13 #22Ето цитат от официалния писмен отговор, който получих на 16.08.2010г. от МТИТС за причините довели до дългогодишното забавяне на проекта „Нова Контролна Кула на Летище София“ „Забавянето на изграждане на Нова Летищна Кула на летище София се дължи на обективни причини, породени от необходимите процедури по съгласуване, проектиране и получаване на разрешение за строеж“ По искане на ДП „РВД“ в AIP са публикувани в раздел LBSF AD2.20.5 участъците, които не се наблюдават от ЛКК след изграждането на новия Терминал 2 и обхващат източния праг на ПИК 27 и пътеките за рулиране „L“ и „H“, както самолетните стоянки, разположени от източната част на Терминал 2, като за тяхното наблюдение ДП „РВД“ е монтирало видео камери.“ Аз си задавам следните въпроси: 1.На кой е полезна публикуваната информация в AIP AD2.20.5 относно участъците, които не се наблюдават?! a.На ръководител полети, или b.На командирите на въздухоплавателните средства 2.При положение, че камерите не могат пълноценно да заместят естествената видимост, означава ли публикуваната информация в AIP, че посочените сегменти са по-малко контролирани от иначе контролираната зона за излитане и кацане (ЗИК). Струва ми се, че това са интересни въпроси за дискусия и размисъл. Ще бъде интересно, ако в дискусията вземат участие представителите на висшия мениджмънт на ДП РВД през последните 4 години: Г-н Диян Динев, Г-н Ангел Рачев и Г-н Емануил Радев, който в момента временно отсъства от предприятието. Радослав Ганев
Жегата
на 07.12.2010 в 23:21:35 #21Радослав Ганев може да е бил перфектен ръководител полети, но той не е този, който е открил това безобразие. Вижте още 2006г. какво е писано: www.lubamanolova.info/razledvania/2006/620-1-rvd-porednoto-ochakvane-za-nastapvane-na-davnost "Още се помнят фанфарите около откриване на новото летище София, скрито зад кулисите на помпозно отразеното събитие останаха единствено скандални факти. Оказа се, че благодарение на бездействието на ръководството на РВД, около откриването на новата писта на летище София, е на път да възникне и вече е факт, остър проблем с безопасността на полетите. Причината е, че от съществуващата кула не се наблюдава новата писта, а това е известно от цели четири години! И въпреки дългия срок, не се построи нова кула, не се модернизира радиолокаторът за обзор на летателното поле." По света се проектират и строят небостъргачи за година а у нас след 4 години още се суетят.
TowerMan
на 07.12.2010 в 22:19:23 #20Виждам, че се води интересен спор. Бяхме позабравили тези инциденти от 2007 г. Не, че оттогава не са ставали проблеми на кулата, но те си остават вътре в предприятието, има препоръки от дирекция безопасност, кога смислени, кога не толкова и толкоз. Не знаех, че тези две събития през 2007г. са допринесли няколко месеца по-късно Министерски Съвет да вземе решение новата кула да е приоритетен проект за държавата. Ако този, който е на трупка е наистина добър, може да мине и само с доклади от ВС, като си създава мислена картина за конфигурацията на летището и положението на ВС. Това е същността на процедурното управление на полетите за разлика от радарното. Необходими са само доклади от КВС, разчети за пресичане на КНТ и способност на мозъка да си представя добре триизмерното пространство. Все пак идеалните случаи са рядкост или по-скоро само теория. На практика обзора, който дава една добре позиционирана кула е незаменим. Това е причината навсякъде по света в ЗОК на контролираните летища трафика да се управлява от контролна кула, а не директно от залата за управление на полетите. И най-скъпата техника не може да компенсира обзора на добре позиционираната кула. Аз си мисля, че не е толкова важно за момента, кой е виновен за забавянето на проекта. По-важно е кулата да се построи бързо и качествено като строителните работи не пречат на полетите в зоната. За тези, които не разбират нашите съкращения: ВС - въздухоплавателно средство КВС - командир на въдухоплавателното средство КНТ - контролно навигационна точка ЗОК - зона за излитане и кацане
РадославГанев
на 07.12.2010 в 01:08:32 #19Здравейте, "На 13.04.2007г. в 11:54h самолет A 320 излиза на пистата за излитане и кацане (ПИК) на летище София без разрешение на Ръководител полети (РП) – работно място София-Кула, което налага самолет CRJ 200, захождащ за кацане на същата ПИК, да извърши маневра за избягване на сблъсък…" Интересно впечатление прави,последното изречение, с което завършва доклада на Специализирано звено за разследване на авиационни събития(СЗРАС) и Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГД „ГВА”) при МТИТС: „Комисията приема, че коментарът направен от ръководството на ДП „РВД” не е стремеж към подценяване на авиационното събитие.“ Съпътстваща причина номер едно за сериозния инцидент е: „ Работно място София-Кула на летище София не съответства на новата конфигурация и разположение на приетите за експлоатация нова ПИК и нов терминал.“ Извод номер едно е: „Ръководителят на полети на работно място София-Кула е затруднен при изпълнение на задълженията си да следи визуално движението на ВС и контролира неговото място и действия по маневрената площ на летище София.“ Към т.2.2 Обективни факти и обстоятелства: „Комисията констатира, че е трудно за РП да контролира визуално движението на ВС по маневрената площ на летище София без помощта на технически средства.“ Какво обаче се оказва положението на техническите средства: „1. Радиолокатор за обзор на летателното поле. Със заповед № 46 от 17.02.2000 г., на Главен директор на ГД „РВД” такъв радар, произведен и получен по договор от „Черно море” ЕАД Варна, е въведен в редовна експлоатация на летище София…“ Комисията констатира, че: „Радарът няма пълно радиолокационно покритие на цялата маневрена площ.“ Който желае може да се запознае с пълния доклад на адрес: http://aviobg.blogspot.com/2010/12/2.html Радослав Ганев
РадославГанев
на 06.12.2010 в 09:20:47 #18Здравейте, Alee > „ Колко интересно, и тук както и в други ваши отговори има известно забавяне, което бихме отдали на необходимото технологично време за съгласуване на отговорите с останалите във веригата. Нали?! „ За „веригата“ сте прав колега, тя е изградена от мнозинството служители в предприятието, които изпълняват добросъвестно и професионално задълженията си на фона на очевиден управленски дефицит. Тази „верига“ се състои и от голям брой добросъвестни служители, които работят в институциите на Р България. Такава „верига“ не се нуждае от синхронизиране. Бих искал, обаче да оставим тези безсмислени разговори и да се върнем на темата, а тя беше осигурило ли е ДП „ Ръководство на Въздушното Движение“ качествена и функционална контролна кула на летище София? Днес ще публикувам още един доклад за сериозен инцидент реализиран на летище София. Радослав Ганев
Alee
на 06.12.2010 в 06:58:03 #17Колко интересно, и тук както и в други ваши отговори има известно забавяне, което бихме отдали на необходимото технологично време за съгласуване на отговорите с останалите във веригата. Нали?!
РадославГанев
на 06.12.2010 в 01:40:20 #16Здравейте, Alee> „ Моят въпрос, който е и отговор към г-н Ганев е: Кое е първо, кулата или новата полоса на летището? Ако има нова полоса за излитане и кацане още една кула ли ще построим, и колко пъти според теб кулата ще си сменя мястото? Икономичски изгодно ли ще е това на ДП РВД и на обществото, чийто интереси твърдиш че се опитваш да защитатаваш? “ Според ЗАКОН ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, ДП „Ръководство на Въздушното Движение“ до 01.01.2010г. е било освободено от облагане с корпоративен данък. Годишното превишение на постъпленията от пътни такси над разходите е било необходимо да се изразходва за изпълнение на европейските програми за интегриране и хармонизиране на националните системи за управление на въздушното движение. В този контекст е много трудно да се говори за икономическа изгода, тъй като става въпрос за безопасност на полетите и изпълнение на международни договорености. При строеж на нова пистата за излитане и кацане, която значимо е изместена от зрителното поле на старата контролна кула е необходимо задължително да се предвиди и проектира нова контролна кула, независимо от разходите. Друга евентуална възможност е местоположението на пистата за излитане и кацане да се съобрази с местоположението на старата контролна кула. Няма да коментирам, кои са истинските виновници ДП РВД да загуби своята привилегия за освобождаване от облагане с корпоративен данък. Само ще намекна, че това са служители на ДП РВД, които в момента управляват предприятието. Радослав Ганев
РадославГанев
на 05.12.2010 в 18:26:10 #15ето един интересен линк: http://www.infotourism.net/news.php?newsid=4690&name=Nova+letishtna+kontrolna+kula+v+Sofiia Нова летищна контролна кула в София На 31.03.2006г. Държавното предприятие Ръководство на въздушното движение получи от правителството безвъзмездно част от имот за изграждането й. Изборът на място за изграждане на кулата е направил разширен експертен съвет. Явно след това всичко толкова се е забавило, че направо е замряло. Похвално е, че са съществували и такива служители, които са се сещали, но вероятно тяхната бройка е доста малка. Радослав Ганев
РадославГанев
на 05.12.2010 в 18:03:38 #14Здравейте, Ще отговоря на колегата Alee в две части. Alle >“В нито една от препоръките на МТИТС не е казано, че ДП РВД трябва да построи нова кула. Защо ли?! А това е което се твърди от Радко.“ Да прав сте колега Alle, че в „Окончателен Доклад“ от сериозен инцидент през 2007г. няма експлицитна препоръка към ръководството на предприятието да започне строеж на нова контролна кула на летище София. Когато обаче една от съпътстващите причини за сериозния инцидент на контролна кула София според експертите е: ( съжалявам, че се налага да я цитирам за трети път) „Работно място Кула на летище София не съответства на новата инфраструктура на летище София, с което се създават реални условия за повишаване нивото на риска при управление на движението по маневрената площ на летището.“ Може би тази констатация не е била достатъчно ясна за ръководството на предприятието в лицето на: г-н Емануил Радев, г-н Ангел Рачев, г-н Михаил Михов и г-н Диян Динев. Все пак на 4 Октомври 2007г. на заседание на Министерския Съвет на Р България е взето решение, изграждането на нова контролна кула на летище София да бъде приоритетен проект за Р България. Явно това вече е възприето като препоръка, но толкова лениво, че към днешна дата не са готови дори документите за избор на изпълнител за строежа. Ето и няколко интересни линка как се е развивал проекта: http://www.mediapool.bg/show/?storyid=142193 http://www.atsa.bg/page.php?c=9&d=9 Още един път се извинявам, че на определени места се налага да се повтарям. За икономическата целесъобразност на проекта ще напиша отделен пост. Радослав Ганев
Alee
на 05.12.2010 в 16:15:31 #13Явно спора ще бъде дълъг и надали много смислен за общата публика, но ще се опитам да направя някои уточнения: 1. За хората, които имат съмнения относно никовете в този форум е добре да видят преди колко години съм регистриран в него. Очевидно е, че не съм го направил само зарди г-н Ганев и за да го атакувам. 2. Относно Оконàтелния доклад: добре е да се видят препоръките на специализираното звено относно цитирания инцидент-т. 4 от доклада. Специално си направих труда да го чета, само и само да разбера дали все пак това не е първия път, в който Радко (нали мога да Ви наричам така г-н дипл. инж. Ганев?) дава нещата такива каквито са. Но не би...И този път има леко изкривяване на фактите. В нито една от препоръките на МТИТС не е казано, че ДП РВД трябва да построи нова кула. Защо ли?! А това е което се твърди от Радко. 3. В твърденията на г-н се твърди следното: ""Още през средата на 2005г. беше ясно, къде ще бъде местоположението на новата писта за излитане и кацане (ПИК) на летище София. Аз питам защо ръководството на ДП РВД не предприе действия паралелно да започне и строеж на нова контролна кула." Моят въпрос, който е и отговор към г-н Ганев е: Кое е първо, кулата или новата полоса на летището? Ако има нова полоса за излитане и кацане още една кула ли ще построим, и колко пъти според теб кулата ще си сменя мястото? Икономичски изгодно ли ще е това на ДП РВД и на обществото, чийто интереси твърдиш че се опитваш да защитатаваш? 3.1 През 2005 г. Диян Динев не е заемал високи постове, за което лъжеш хората във форума. 4. Пка задавам същия въпрос: какъв е рейтинга записан в лиценза ти? Е ли за аистент или не е ? Съгласно наредба 1 на МТИТС. 5. За безопасността на София Кула по същия начин ли лъжеш както за лиценза си или просто имаш лични проблеми? За хората четящи този безсмислен спор и които без причина се притесняват, бих искал да кажа недвусмислено: проблеми със безопасността на София Кула няма, а ако има такива то за тях би следвало да се получи официален отговор от МТИТС и ГД ГВА. Всичко друго може да бъде считано за лична антифада и безсмислени бъртвежи.
РадославГанев
на 05.12.2010 в 13:19:14 #12Alee> „Не знам на база какви знания и опит се изказвате за София кула и безопасността там?!“ На Alee ще отговоря като за втори път цитирам констатация на Специализирано звено за разследване на авиационни събития към МТИТС: „Работно място Кула на летище София не съответства на новата инфраструктура на летище София, с което се създават реални условия за повишаване нивото на риска при управление на движението по маневрената площ на летището.“ С целия доклад можете да се запознаете на адрес: http://aviobg.blogspot.com/2010/12/boeing-737-500-lz-boq-15.html (там ще има и още много материали на авиационна тематика) В PDF формат доклада може да бъде изтеглен и от сайта на МТИТС на адрес: http://www.mtitc.government.bg/upload/docs/Okon4atelenDokladLZ_BOQ_Okon4atelenVariant_web.pdf Още през средата на 2005г. беше ясно, къде ще бъде местоположението на новата писта за излитане и кацане (ПИК) на летище София. Аз питам защо ръководството на ДП РВД не предприе действия паралелно да започне и строеж на нова контролна кула. Още през този период настоящия Генерален Директор г-н Диян Динев, заемаше висок пост - Директор Дирекция "Управление на Въздушното Движение". Радослав Ганев
РадославГанев
на 05.12.2010 в 13:04:50 #11Здравейте, Sg за втори и последен път потвърждавам, че притежавам „СВИДЕТЕЛСТВО за РЪКОВОДИТЕЛ ПОЛЕТИ“ „AIR TRAFFIC CONTROLLER LICENCE“ (ATCL) със заверка „FD“. Работил съм в Център за Управление на Полетите (ЦУП) София, сектор „Полетно Информационно Обслужване“ тринадесет години. Авиоинженер съм със специалност „Ръководство Въздушно Движение“ и винаги съм харесвал своята работа в областта на авиацията. Още веднъж моля, колегите да използват истинските си имена във форума както и да говорим на професионален език. Напомням, че дискусията е на тема: Повишен ли е риска от възникване на инциденти в зоната за излитане и кацане (ЗИК) на летище София? Радослав Ганев
Alee
на 05.12.2010 в 10:09:39 #10Г-н Ганев аз съм ваш колега от ЕЦ за УВД в София,познаваме се добре и всички знаем вашите провали на изпитите за ръководител полети. Вие не сте ръководител полети, нити на ЛКК София, нито където и да било другаде. Иска ви се да бъдете, не успяхте и сега се опитвате да обвините всички за неуспехите си. ДП РВД не е виновно за това, че не успяхте да минете изпитите. Аз и много други успяхме да преминем през цедилката, Вие не. Приемете го и живота Ви ще стане по-лесен. Не знам на база какви знания и опит се изказвате за София кула и безопасността там?! Апропо, като сканирате лиценза си, сканирайте всички страници и ни ги покажете, за да видим точно с какъв рейтинг сте. Хората четящи излиянията на г-н Ганев, да не приемат излиянията му за чиста монета.
sg
на 05.12.2010 в 05:52:48 #9Ганев, опонента ви твърди: "Г-н Ганев никога не е бил ръководител полети " Отговорете пряко тук: бил ли сте някога ръководител полети, както твърди и заглавието на статията? ако отговорът е "не", вие сте лъжец и луд, кекто твърди колегата ви.
Atolonk
на 05.12.2010 в 00:32:38 #8Кулата управлява полетите процедурно, което означава, че не може да използва информацията от летищния радар за осигуряване на сепарация, макар и да разполага с индикатор и картина. Понякога летищния радар се използва за да се види на кой километър е аероплана от точката на опиране. Наземния радар се използва за да се следи как ВС рулират към предварителния или изпълнителен старт. Камерите не искам да ги коментирам, не ми се виждат много сериозно средство. Ако наземния радар беше по-съвършен може би до някаква степен би подпомогнал контрола. Ако трябва да обобщя бих казал, че е очевидна липсата на нова кула, ама кой ли го интересува. Текучеството на кулата е най-голямо, получават се най-ниските заплати. всички искат да отидат на контрола, или подхода. Ако не беше станал онзи инцидент, за който Ганев пише едва ли някой щеше да се сети, че летище София няма кула. Абсурдно е това, че проекта уж е с национално значение от 2007г., а още не е почнал дори строежа.