Има разминаване в проектозакона за акцизите, който следващата седмица ще бъде приет на първо четене в НС и международната директива за минимални акцизи за горивата на ЕС.

Това заявиха днес представители на Българска петролна и газова асоциация /БПГА/.

Има 3 основни несъответствия. Не е включен акциз за метана, когато се използва за моторно гориво и за битови нужди като потребление от населението, заяви Милчо Василев- изпълнителен директор на "Газтрейд" АД.

Твърде висок акциз се въвежда за пропан-бутана за моторни нужди, който е 50% над минималните изисквания на ЕС.

Няма никакви преференциални ставки за пропан-бутана, когато се използва за селскостопански нужди, е третото несъответствие.

В момента акцизната ставка за пропан-бутана е 340 лв., което е 175 евро. В директивата на ЕС минималната акцизна ставка в момента е 125 евро и ще остане такава до 2010 г. От няколко години тази ставка не е променяна и буди недоумение, защо българската трябва да е много по-висока от европейската.

Нашето предложение на около 15 фирми, свързани с горивата, е тази ставка да бъде съобразена, хармонизирана с Евро директивата, което означава 245 лв. минимална акцизна ставка, заявиха от БПГА.

За останалите горива нашето правителство е договорило достигане минималната акцизна ставка да стане до 2010 г., като за течните горива ще се добавят 150 -200 лв. отгоре в акциза, но в рамките на 4 години на порции ще го достигнем, казаха от асоциацията.

Вторият голям пропуск е липсата на преференциална ставка за пропан-бутана за селскостопански нужди. В ЕС стимулират селското си стопанство и са приели преференциални ставки за всички горива там. Чл.32 ал.2 от Закона за акцизите показва, че няма такава преференциална ставка в България.

Миналата година запознахме правителството с този момент, тогава ни отговориха, че е късно, защото промените в закона били вече приети. Ето сега отново внасяме това предложение, заявиха търговците на горива.

В момента метанът е с нулева тарифна ставка, което пък го няма никъде в ЕС.

Предложението ние за  2,6 евро на гигаджаул или  240 лв. на тон, 24 ст на кг. Този акциз ще оскъпи метана, но пък той е една от най-евтините стоки- 1 кг метан е 0,50 лв., на газ станциите е около лев, постъпването от 15-20 стотинки няма да доведе до поскъпване в крайната цена, само ще доведе до намаляване печалбата на търговците, но пък ще поставим това гориво в равностойно положение с ЕС изискванията.

Не може за едно гориво акцизната ставка да е много над минималната за ЕС, а за друго тя да  е нулева, категорични бяха от БПГА.