В неделя Китай и страните от Югоизточна Азия се договориха за премахване на бариери в търговията с услуги като телекоми, транспорт и туризъм. Това е ключов момент в изграждането на зона за свободна търговия в най-населения регион на света, съобщава Ройтерс.

Китайският премиер Вен Жибао е казал на 10 - членната Асоциация на страните от Югоизточна Азия (ASEAN), че споразумението по повод на услугите „означава, че движението към зона за свободна търговия Китай - АСЕАН е сторило решителна крачка напред".

Двете страни очакват споразумението, което бе сключено по време на регионалната среща в централната част на Филипините, да доведе до бързо увеличение нивата на търговия и инвестиции в региона, след като влезе в сила през юли.

По време на преговорите в курортния остров Цебу, Южноазиатските държави призоваха към „голямо покачване" на китайските инвестиции в региона през тази година. Китай е четвъртият по размер търговски партньор на АСЕАН, като двустранната търговия между Китай и Асоциацията през миналата година е достигнала $161 млрд. според китайските статистици.

Но търговията не е била изравнена. Китай има многомилиарден дефицит спрямо страните от региона като вносител на минерали, дървен материал и други суровини, с които подхранва гладната за ресурси икономика.

И двете страни разчитат да постигнат съглашение за зона за напълно свободна търговия не по-късно от 2010. До тогава Китай, Бруней, Индонезия, Малайзия, Филипините, Сингапур и Тайланд трябва да отмахната тарифите върху повечето обикновени продукти.

Китай и останалите членове на АСЕАН - Камбоджа, Лаос, Бирма (Мианмар) и Виетнам си поставят същата цел, но след още пет години.

С нарастването на финансовата мощ влиянието на Пекин върху икономиката на Югоизточна Азия ще се увеличи. Според Вен в идната година и двете страни ще „усъвършенстват взаимната кооперация даже до по-високи равнища".

По време на по-широка среща в понеделник лидерите на Китай, Япония, Южна Корея, Индия, Австралия и Нова Зеландия както и президентите и премиерите на АСЕАН ще дискутират търговията и сигурността и как да се намали зависимостта в региона от скъпия вносен петрол.