"АвтоВАЗ" обобщи резултатите от производството и продажбата на автомобили през 2006. Известно е, че компанията се ръководи от мениджърски екип от Рособоронекспорт.

Постигнато е увеличение на производството с 6.1%: 765 627 автомобила. Продажбите обаче са паднали с 2.8% - до 724 000 броя. Изглежда тази тенденция не притеснява ръководството, защото през 2007 заводът ще произведе още повече, съобщава руският „Ведомости".

От прес службата на "АвтоВАЗ" е постъпила информация за "966 380 автомобила и автомобилни комплекта, което превишава плана с 1.6%". Дори без да се отчитат автомобилните комплекти, обемът е внушителен.

Но не всичко е продадено. В Русия и чужбина са реализирани общо 724 000 коли, което е 2.8% по-малко от 2005 година (745 000). Износът на автомобили се е повишил едва с 2% и е бил 99 096 броя. Тоест на вътрешния пазар „АвтоВАЗ" е реализирал 23 000 автомобила по-малко в сравнение с 2005.

Като се отчете активизацията на конкурентните чуждестранни автомобилни фирми в Русия, става ясен спадът на пазарния дял на „АвтоВАЗ" на руския пазар с 11% - от 46% на 35%. Ситуацията не е розова.

Аналитиците виждат причините за спада освен в засилената конкуренция на икономичните автомобили от чужбина - като Renault Logan и Chevrolet Lanos, така също и в агресивната ценова политика на „АвтоВАЗ". Цените на продукцията на компанията са изпреварвали инфлацията; всички модели са поскъпнали. За годината моделът 21010 е поскъпнал с 8%, Kalina с 14%, „класиката" с 10%.

Изглежда обаче мениджърите са си направили добре сметката, тъй като за първите девет месеца на 2006 приходите са се покачили с 15.6%, а чистата печалба с 42%, достигайки $190 млн.

През 2007 „АвтоВАЗ" няма намерение да снижава темповете на производството. Представител на предприятието твърди, че производствения план за годината е 959 000 автомобила и комплекта, от които 771 600 е плановият брой на готовите машини.

Експертите казват, че всичко това ще бъде трудно продаваемо. Ако „АвтоВАЗ" реализира плана си, с отчитане на стоковите запаси ще трябва да продаде над 810 000 автомобила. „Изпълнима, но много сложна задача". Освен всичко друго и рублата се засилва към долара, което прави руските коли още по-трудно износими.

Дилърите трябва да се ориентират към регионалното развитие. Но в регионите няма потенциал за многоцифрен ръст. При това там трябва да се прави активен маркетинг - безплатни кредити, ценови отстъпки, подаръци и т.н. Прогнозите са за продажби на вътрешния пазар от 630 000 автомобила на „АвтоВАЗ", така пазарният дял ще спадне под 30%. За да се предотврати това, цените трябва да се държат на сегашното равнище.

Представител на „АвтоВАЗ" твърди, че това се разбира добре в компанията и цените през годината няма да се променят, компенсирайки растящата стойност на суровините с повишение на ефективността и свиване на разходите.