Преди почти 40 години италианският Fiat помогна на СССР да построи Волжкия автомобилен завод. Сега "АвтоВАЗ" пак моли за помощ: по сведение на бизнес медията „Ведомости", руският концерн води преговори с Fiat за строителство в Толиати на нов завод за двигатели и за монтиране на конвейерите на ВАЗ на два нови модела на Fiat - автомобили от А и В класа.

Чемезов, председател на съвета на директорите на АвтоВАЗ неведнъж е нарочвал Fiat между претендентите за стратегическо партньорство с руснаците. Сега са станали известни и някои детайли в преговорите. "АвтоВАЗ" се надява да създаде съвместно с Fiat в Толиати смесено предприятие за производство на широка гама мотори: с обем от 1,4 до 2,2 л.

Според източници близки на сделката, партньорите могат да си разделят по 50% в смесеното предприятие. Планира се мощността да е 1 млн. мотора годишно - както бензинови, така и дизелови. Ако проектът успее, инвестициите няма да са по-малко от $1 млрд.

Двата концерна имат опит от съвместната работа. Все пак АвтоВАЗ през 60-те е миниатюрен Fiat. Социалистическият копнеж „Жигули" не е друго, а Fiat 124.

"АвтоВАЗ" сега мисли за пълна смяна на моделите и даже вече успя да се договори с канадския Magna за създаване на нови модели от клас С. За модели от клас А и В ще се търси помощта на Fiat. Модел клас А на Fiat, за покупка на чийто лиценз става дума, струва не повече от € 5000. От този модел могат да се пускат около 100 000-150 000 годишно. Нови модел клас В, който да смени сегашните „десятки" и „деветки", също се договаря.

Впрочем още не са подписани никакви съглашения и протоколи за намерения. Представители на завода са се отказали от предварителни коментари, а представител на Fiat е заявил, че нищо не му е известно за преговорите.

Сега Fiat сътрудничат в Русия със "Северсталь-Авто" - бивша компания на Алексей Мордашов, а сега на Вадим Швецов. Освен че са официален дистрибутор на Fiat на руския пазар, те вече сглобяват Fiat Albea, а за монтаж на Fiat Ducato имат намерение да построят допълнителен завод. Надали италианците ще се откажат от това си сътрудничество, какъвто и да бъде развоят на преговорите с АвтоВАЗ.

"АвтоВАЗ" освен Fiat визира и други партньори, например Renault за сглобяване на Logan, но там преговорите са се забавили; Чемезов е споменавал и името на Porsche. За да привлекат чужденците обаче, от "АвтоВАЗ" ще трябва да отстъпят част от акциите си, считат експерти - примерно, 15%.

Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) е основана през 1899. През 2006 са продали почти 2 млн. автомобила. Чистата им печалба е 1,15 млрд. евро, а капитализацията на Миланската борса €27 млрд.