За бившето чешко правителство приватизацията бе тема табу. Сегашната коалиция, на власт от януари, за сметка на това все по-често поглежда към възможността да продаде пивоварната. Кабинетът се нуждае от около 30 млрд. крони, или около € 1 млрд. за инфраструктурни проекти.
„Цената на марката Budweiser се оценява между 20 и 30 млрд. крони. Не виждам причина, поради която не можем да продадем държавната пивоварна", е казал министърът на промишлеността Мартин Риман за „Hospodarske noviny".
Повече няма смисъл да се възпрепятства продажбата. В крайна сметка и пивоварната Pilsner Urquell, която е далеч по-голяма, вече е в ръцете на южноафриканци - споделя Риман. Изглежда и другите министри от кабинета са се присъединили към подобно решение.
Министърът на селското стопанство Петр Гандалович, в чийто ресор попада Budweiser, обаче все още е резервиран и твърди, че преди евентуална продажба трябва да бъде решен спорът с Anheuser-Busch за собствеността на марката, което ще максимизира прихода от продажбата.
От чешкото министерство досега винаги са изразявали подкрепа за мениджмънта на пивоварната и за нейния шеф Жири Боцек. Повдигайки въпроса за приватизацията, едно от правителствата дори бе близо до оставката.
В Чехия като най-голям проблем за успешното завършване на сделката се счита дългогодишният спор с американския конкурент Anheuser-Busch. И двете предприятия претендират за името Budweiser. Американците твърдят, че за патентовали с 19 години по-рано от чехите търговската марка през XIX век. Чехите посочват постановление на краля на Бавария от 1265 година, с което той разрешава на независимите производители в чешкия град Будвайзер да произвеждат бира.
Американците биха били много доволни да решат проблема, поглъщайки чешката пивоварна. Тяхната оценка на стойността на марката е един милиард долара.
В спора за пазарните права „биреното чудовище" от САЩ и чехите показаха първи знаци за мирно споразумение. Според новите договорености, Anheuser-Busch става генерален вносител на бирата „Czechwar Lager" в САЩ.
По-голямата част от чешкия пазар на бира сега се държи от южноамериканците SAB-Miller (44,2%). Inbev с марката Staropramen има над 15%, а германските Radeberger почти 5%. Годишното потребление на бира в Чехия е почти 160 литра, което я нарежда на челно място в Европа.