Правителството на Чехия може най-сетне да се реши на продажбата на държавната пивоварна Budweiser Budvar, посочва Handelsblatt. Паричните притеснения на чешката държава могат да станат причина производителят, който извежда историята си още от XIII век и държи 6% от пазара, да отиде в частни ръце. Най-заинтересуван от подобна възможност ще е конкурентът Anheuser-Busch.

За бившето чешко правителство приватизацията бе тема табу. Сегашната коалиция, на власт от януари, за сметка на това все по-често поглежда към възможността да продаде пивоварната. Кабинетът се нуждае от около 30 млрд. крони, или около € 1 млрд. за инфраструктурни проекти.

„Цената на марката Budweiser се оценява между 20 и 30 млрд. крони. Не виждам причина, поради която не можем да продадем държавната пивоварна", е казал министърът на промишлеността Мартин Риман за „Hospodarske noviny".

Повече няма смисъл да се възпрепятства продажбата. В крайна сметка и пивоварната Pilsner Urquell, която е далеч по-голяма, вече е в ръцете на южноафриканци - споделя Риман. Изглежда и другите министри от кабинета са се присъединили към подобно решение.

Министърът на селското стопанство Петр Гандалович, в чийто ресор попада Budweiser, обаче все още е резервиран и твърди, че преди евентуална продажба трябва да бъде решен спорът с Anheuser-Busch за собствеността на марката, което ще максимизира прихода от продажбата.

От чешкото министерство досега винаги са изразявали подкрепа за мениджмънта на пивоварната и за нейния шеф Жири Боцек. Повдигайки въпроса за приватизацията, едно от правителствата дори бе близо до оставката.

В Чехия като най-голям проблем за успешното завършване на сделката се счита дългогодишният спор с американския конкурент Anheuser-Busch. И двете предприятия претендират за името Budweiser. Американците твърдят, че за патентовали с 19 години по-рано от чехите търговската марка през XIX век. Чехите посочват постановление на краля на Бавария от 1265 година, с което той разрешава на независимите производители в чешкия град Будвайзер да произвеждат бира.

Американците биха били много доволни да решат проблема, поглъщайки чешката пивоварна. Тяхната оценка на стойността на марката е един милиард долара.

В спора за пазарните права „биреното чудовище" от САЩ и чехите показаха първи знаци за мирно споразумение. Според новите договорености, Anheuser-Busch става генерален вносител на бирата „Czechwar Lager" в САЩ.

По-голямата част от чешкия пазар на бира сега се държи от южноамериканците SAB-Miller (44,2%). Inbev с марката Staropramen има над 15%, а германските Radeberger почти 5%. Годишното потребление на бира в Чехия е почти 160 литра, което я нарежда на челно място в Европа.