Туристическият бизнес в страната през последните години отбелязва бурно развитие. Специалистите в бранша даже се опасяват от недостатъчно натоварване на материалната база. Но както се казва, на пазара винаги има място за още един... Особено, когато той има по-различна концепция и нови идеи. По тези въпроси разговаряме с г-н Димитър Лефтеров, собственик на Гранд Хотел Димят във Варна.

Две години след старта на един от най-амбициозните туристически проекти, какъвто е петзвездният Гранд Хотел Димят, каква е Вашата равносметка?

За тези две години успяхме да поставим основите, да сключим ключови партньорства, да започнем да се налагаме на пазара и дадохме ясна заявка за лидерски позиции. Двете години, разбира се не минаха бързо. Постигането на качество, доволните клиенти, които се превръщат в постоянни клиенти, доказването, че това, което предлагаме, може да остане във времето и е устойчиво на икономически и социални промени, разбира се е предизвикателство. Нашият екип започна с големи амбиции и днес всичко това е факт - почти всеки ден при нас се провеждат тийм билдинги, семинари, конференции, презентации, отсядат бизнес гости от България и от цял свят. Тук се провеждат много официални мероприятия на общини, институции и международни организации, посрещат се делегации, при нас се организират дори срещи на религиозни институции. Истината е, че сме много гъвкави и можем да предложим варианти за всичко. И това се оценява както от нашите гости, така и от наблюдаващите ни браншови организации. Ние сме носител на наградите „Най-добър петзвезден хотел на България за 2009 г". и „Най-добър петзвезден хотел на Балканите за 2009", съответно на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и на Международната хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

Ние сме от малкото хотели, които имат сертификат за достъпност за хора с увреждания. Хотелът е от ново поколение „мислещи сгради", има BMS система, която регулира разходите по обслужването му, това е виж организъм, който взема решение на база текущо потребление. Нашите клиенти са бизнес клиенеи и техните потребности са свързани с комуникационната обезпеченост. Гранд Хотел Димят има вентилируема окачена фасада Schuсo, която му позволява да „диша". Всички тези характеристики на сградата доведоха до признанието на експертите в областта на строителството и архитектурата и съответно до номинация в категория „Градски хотели" в националния конкурс „Сграда на годината и до наградите „ Златен отвес" и Голямата награда на Архитектурен салон Варна за 2009 г. за архитект Наталия Люцканова, проектант на Гранд Хотел Димят.

Реализират ли се вече вашите идеи за градски хотел, който освен за почивка е и център на обществен живот, на културни и бизнес прояви?

Да, определено. Ние сме домакини на събития и в същото време създаваме събития. В Гранд хотел Димят се провеждат много регионални и национални събития като връчването на наградите „Благодател на годината", Годишните награди на Националната асоциация на регионалните медии, Петзвездният благотворителен абитуриентски бал, който събра абитуриенти без родители от 6 области. Дори Lord of the Chefs заснеха своите финали при нас. Варна няма много зали, които да домакинстват обществени прояви за представителите на бизнес и културния елит и ние се стремим да покрием това търсене. През март подарихме на нашите съграждани уникално изживяване като им представихме автентична  японска чаена церемония.

Поначало предшественикът на Гранд Хотел Димят, ресторант „Димят", който се намираше на същото място, покриваше много от фирмените и лични тържества на варненци. Нашият екип разработи в началото на годината сватбена брошура и смея да твърдя, че сме единствените във Варна и от малкото в България, които имат такова предлагане за младоженци.

Вие сте председател на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Как оценявате състоянието на туристическия пазар?

За съжаление това, което продължаваме да наблюдаваме е, че нашите хотели, които предлагат четиризвездно и петзвездно настаняване, си осигуряват заетост при все по-ниски цени и то в условия на все по-скъсяващ се сезон. В бранша от години тече дебат, как да привлечем по-платежоспособна клиентела, но това все още не е факт. Съществуват, разбира се и неуредиците с издаване на визи на туристи от страни извън ЕС, които обаче са склонни да платят по-висока цена. Това обаче се отнася най-вече за ваканционния туризъм, гостите на бизнес хотелите имат друго потребителско поведение. При нас не се допуска такова занижаване на цената, а и гостите ни не търсят това, те по-скоро търсят високо качество за парите, които плащат.

Сигурно имате много интересни гости?

Да, посрещаме много посланици, политици, и разбира се звезди на поп музиката и операта. Домакин сме на настаняването на Международния театрален фестивал „Варненско лято", Международния филмов фестивал „Любовта е лудост", „София филм фест". При нас се настаниха летящите танцьори от световноизветния балет „Сухишвили", едни от най-интересните хора изобщо, астронавти, които са били 7-8 пъти в Космоса, много филмови и телевизионни звезди. Повечето от тях имат специфични изисквания и предпочитания, но не можем да споделяме подробности от кухнята.