На уеб-сайт на вътрешно в индустрията лице е излязла информация, според която в тази компания са потвърдени незаконните маркетингови практики с лекарства. След което AstraZeneca започва разследване на действията на някои от своите служители.
Твърди се, че Майк Зубилага, доскоро регионален директор по продажбите в Средноатлантическия бизнес център на AstraZeneca в Уейн, Пенсилвания, е казал следното във вътрешно-фирмен вестник: „Виждам нещата така: има голям букет с пари, които седят във всеки кабинет. Всеки път когато отивате, протягате ръка към букета и си пълните шепата. Колкото повече сте вътре, токова повече пари отиват в джоба ви. Всеки път когато звъните по телефона, търсите как да направите повече пари".
За нещастие на господин Зубилага, който всъщност е искал само да мотивира продажбения персонал да продава повече лекарства срещу рак, блогер от същия бранш получил от една „птичка" публикувания апел към служителите и го качил в интернет, възбуждайки по този начин дебат за морала на компаниите за лекарствени средства.
Вълна от възмущение е предизвикало и друго изказване на Зубилага в същия вътрешен вестник, което изглежда касае по-сериозни въпроси. Бившият вече мениджър е препоръчал на служителите си да правят контра - промоция на лекарствени средства на AstraZeneca, сравнявайки своите продукти с продуктите на друга лекарствена компания: практика, забранена в САЩ, както и у нас.
Компанията е заявила, че разследва обвиненията за продажбените практики и безпрекословно се е съгласила с коментарите, повдигнати от най-различни блогове. Една група, наречена Групата на Седемте на AstraZeneca, е била формирана специално за да могат служителите да дават коментарите си анонимно.
„Компанията приема много сериозно обвиненията в неправомерни практики и ги разследва по бърз и ефективен начин", са казали от AstraZeneca. Някои насоки на разследването вече са завършили, а други още продължават. „Отговорите на оплакванията са фундаментален елемент от нашата програма за взаимодействие и са в съответствие с моралните ценности, които съставляват бизнеса ни".
А някои коментатори предполагат, че г-н Зубилага просто е казал истината, макар другите да са се обидили. Питър Рост, бивш маркетингов специалист в Pfizer, който пръв е поместил новината на своя блог преди две седмици, е написал следното: на AstraZeneca не е достигнал вътрешен контрол за да гарантира, че истината няма да излезе навън и сега те се опитват да се покажат по-свети и от теб, уволнявайки човечеца, казал нещо, което всички знаят, че е вярно. Вместо да бъдат порицани, AstraZeneca създадоха жертвен агнец, за да скрият задната цел на корпорацията.
Птичка (whistleblower): служител, бивш служител или член на организация, специално бизнес или правителствена агенция, който информира за несправедливите й дела хора, медии или държавни институции, които имат власт и желание да вземат корективни мерки. Като цяло тези несправедливи дела са нарушение на закона и нормите, или представляват директна заплаха за обществения интерес - измами, корупция, опасност за здравето и сигурността и т.н. Най-известната птичка е Jeffrey Wigant, който е разкрил, че директорите на компаниите за цигари отдавна са знаели, че тютюнът води до пристрастяване, но са го криели, както и че са добавяли канцерогенни съставки в цигарите.