Малко преди месец най-големият производител на дъвки в света Wrigley обяви, че ще подобри продуктовата си гама въвеждайки нови вкусове и по-атрактивни опаковки.

Без да изпуска и за миг медийното внимание, компанията продължи да поддържа на ниво интереса около себе си. Вчера американският гигант Mars и инвестиционната компания на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway се споразумяха да купят Wrigley за 23 милиарда долара. Сделката определено предизвика доста шум в шоколадовата индустрия.

В продължение на няколко години имената на Wrigley, Hershey, Cadbury, Mars, Nestlé, Kraft и няколко други производители на шоколадови десерти бяха спрягани помежду си във всякакви възможни комбинации за сливания, поглъщания и др. Но от всички възможни такива, обвързване между Mars и Wrigley изглеждаше най-малко вероятно. И двете компании са едни от най-яростните защитници на независимостта си.

Една от причините поради, която двете страни са се съгласили сделката да се осъществи, е че новосъздадената компания ще погълне доста голямо парче от шоколадовия пай на пазара. Компанията на Wrigley и Mars ще държи около 14.4 % от пазара, докато при Cadbury този дял е 10.1 %. И за разлика от Cadbury новият шоколадов гигант ще бъде силен в производството на дъвка, шоколад и дъвчащи бонбони- трите стожера на шоколадовата индустрия.

Г-н Бъфет и Mars плащат щедро за Wrigley. Сумата по сделката е с премия от  28 % над пазарната цена на Wrigley. Очаква се Bill Wrigley Junior, правнукът на създателя на компанията, да остане председател на борда на директорите. Той ще запази своя управленски екип, като Марс са се съгласили седалището на новата компания да остане в Чикаго. Сградата на Wrigley всъщност е един от символите на Чикаго. Стадионът Wrigley е мястото, където играят Chicago Cubs - един от най- известните бейзболни отбори в страната.

Марс от своя страна са готови да преглътнат крупната сума, за да заздравят бизнеса си и да го диверсифицират. Wrigley е глобална организация като осъществява по-голямата част от своите продажби извън САЩ. За момента тя се представя блестящо на бързо развиващите се пазари като Китай, Индия   и Средни изток .Приходите на родния американски пазар претърпяха поражение след като през 2003 год. британската Cadbury купи Adams, силен конкурент в производството на дъвки.

От Cadbury има защо да са притеснени. Изникването на толкова мощен конкурент може да спъне сделката им за Kraft'. Друг проблем, с който компанията може да се сблъска е да не успее да осигури финансови средства за толкова голямо придобиване. Първоначално от Cadbury възнамеряваха да продадат подразделенията, които се занимават с производство на напитки, за да се подсигурят със свеж капитал, но след влошаването на условията на кредитните пазари се отказа от намеренията си. В момента компанията е притисната от своите акционери за повишаване на печалбата.

Швейцарската Nestlé е в още по-затруднено състояние от Cadbury. Независимо, че антитръстови ограничения ще я  възпрат от придобиване на британските подразделения на Cadbury, тя може би ще изяви интерес към производителите на най-бързо развиващата се марка дъвки.

След хиляди преговори и неуспешни опити, Hershey и Cadbury може и да подновят преговорите си за сливане. Двете компании биха били идеалния тандем, но Hershey не може да си позволи Cadbury, а Cadbury не може да купи Hershey без разрешението на тръста, който контролира компанията. От друга страна пък тръстът Hershey твърдо заявява, че няма намерение да отстъпи нито дял от 78 %-вия контролен пакет, който държи. Но новият противник на пазара, който се оформя в лицето на Mars и Wrigley, може да накара компанията да размисли.